(...) hoorde ik in die preek het advies aan zulke mensen: geloof in de Heere. Da...

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Wat moet ik doen om zalig te worden? Dan hoorde ik een preek over: Geloof in de Heere Jezus Christus. Ik geloof die dominee 100 procent. Dit is namelijk het Bijbelse antwoord. Maar zou iemand mij verder kunnen helpen in de uitwerking? Hoe moet ik geloven in Hem als ik ongevoelig ben en als ik naar binnen blik en zelf vind dat ik geen zondebesef heb en die nood niet voel van het leven buiten Hem. Toen hoorde ik in die preek het advies aan zulke mensen: geloof in de Heere. Dat is waar, maar HOE moet ik dit doen?

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Je vraag is herkenbaar. Drie dingen zou ik ervan willen zeggen:

1. Je kijkt naar binnen en ziet alleen maar zonde, dood, ellende, koudheid, gevoelloosheid en noem het allemaal maar op. Je ziet dus in jezelf niets goeds en niets dat je aangenaam kan maken voor God. Integendeel. Alles getuigt tegen je.

2. Ik kan jouw hart niet beoordelen maar als je zegt dat je geen zondekennis hebt dan zou ik je willen vragen: wat is het dan voor besef wat ik onder punt 1 beschreven heb? Wanneer je dat herkent in je leven dan is er wel degelijk zondebesef. De vraag die dan opkomt van binnen is deze: heb ik wel genoeg zondekennis en is het wel echt? Dat blijkt maar uit één ding: of het nood wordt en je het niet meer kunt laten om met die nood naar de Heere Jezus te vluchten voor het behoud van je ziel. Al zou Hij mij doden dan zou ik nochtans op Hem hopen.

3. En dat is nu het derde. Als je zo aan Zijn voeten ligt zal Hij je niet verstoten. Dit vluchten is het vluchten des geloofs. Het je vastklemmen aan de beloften van het Evangelie op hoop tegen hoop. Het je geheel toevertrouwen aan Christus voor het behoud van je ziel omdat je niet anders meer kunt en wilt. Rusten in Zijn bloed. Hopen op Zijn genade. Zoals het avondmaalsformulier het zegt: aangezien wij midden in de dood liggen zoeken wij het leven buiten onszelf in Christus. Wel, mijn vriend of vriendin, zo moet het en zo gaat het. Hij zal niet uitwerpen die in hun zonden en ellenden tot Hem zich ter genezing wenden.

Hartelijke groeten en Gode bevolen,
Je ds. A. Kot