Kan iemand mij aan de hand van Gods Woord informatie geven over het volgende: Ik...

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Kan iemand mij aan de hand van Gods Woord informatie geven over het volgende: Ik zou heel graag een kindje willen, en mijn man ook, maar zelf ben ik erg moedeloos (geworden) wat het geloof betreft. Over de zekerheid van het geloof, enz. Ik heb ook een Borderline persoonlijkheidsstoornis, dus welke gevoelens ik heb weet ik niet. Ik ben bijv. wel vaak boos omdat ik dacht dat ik "er was" en dat ik nu geloof dat ik me bedrogen heb. Juist omdat ik er boos over ben zie ik dat dat ook zo is (niet eens met God en dat ik een kind van Hem ben als het over behoud gaat). Mijn man heeft geen interesse in het geloof en alles wat erbij hoort. Hij blowt en gokt en is liever alleen dan met mij. Hij wil wel proberen met gokken te stoppen, en zo, maar hij belooft zo vaak wat. Dan kun je je kind toch niet laten dopen? En ook niet opvoeden?

Antwoord

Lieve mevrouw,

U vertelt mij een heleboel tegelijk. Daarbij komt dat soms het ene wat u zegt in strijd is met het andere. Bijvoorbeeld: u en uw man willen graag een kindje, maar hij is liever alleen dan met u samen. Hij heeft geen intresse in het geloof. Daarbij blowt en gokt hij. U begrijpt zelf denk ik ook wel dat dit alles het "samen stemmen" in jullie wens om een kindje te mogen krijgen wel erg moeilijk maakt. Verder geeft u aan een Borderline persoonlijkheids stoornis te hebben. Ik stel mij zo voor, dat dit voor uw man niet gemakkelijk zal zijn. Hij is getrouwd met iemand die sterk wisselende stemmingen heeft. Hij moet leven met iemand, die  zichzelf vaak niet begrijpt, laat staan de ander, met alle gevolgen van dien. Wat jullie samen heel erg nodig hebt is, naast de begeleiding van jullie pastor, professionele hulp. Bespreek dit met je dominee of ga naar een predikant die je vertrouwt. Hij weet vast waar jullie samen goede begeleiding kunnen krijgen. Ik heb op al jullie moeite en vragen geen ander antwoord  dan jullie aan te raden die de HEERE voor te leggen en vervolgens, in de hiervoor beschreven weg, hulp te zoeken.

Met hartelijke groet,
Ds. J. Bos