Met een ouijabord gespeeld

prof. dr. M.J. Paul / 4 reacties

Vraag

Geesten, ze bestaan echt. Ik heb voor de gein een keer met een ouijabord gespeeld. Toen ik zei: “Geef een teken dat hier iemand is”, gebeurde er iets ongelofelijks. Ik vroeg om een teken van mijn zwager toen plotseling zijn foto zomaar van de kast afviel. Ben gelijk gestopt en was angstig. Een paar dagen later was ik bij de vrouw van mijn zwager en begon een gesprek, gewoon over alles en nog wat. Daar in dat huis waar we met het ouijabord gespeeld hadden, verscheen zomaar uit het niets een gedaante van blauw licht. Ik was zo stomverbaasd, kon niets meer zeggen. Ik begrijp het niet. Het is nu vier jaar geleden gebeurd. Ik zou dit zo graag willen weten wie dit was. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Het is heel mooi, maar ook angstig tegelijk om dit mee te mogen maken. Wie kan mij uitleggen wat ik heb gezien? Ik begrijp dit niet, zit met zoveel vragen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bij een ouijabord wordt aan een geest gevraagd door middel van letters en cijfers een reactie te geven. Vaak wordt gedacht dat de eigen gedachten of onbewuste bewegingen van de handen de uitkomst beïnvloeden, maar er zijn ook voorbeelden dat geesten hun aanwezigheid laten blijken, in antwoorden die niemand van de deelnemers weten kan of in bijzondere verschijnselen. In dit geval valt een foto van de kast af. Dit kan een manifestatie van een geest zijn.

Dan de gedaante van blauw licht. Het is bekend dat mensen die zich met de geestenwereld bezighouden, in sommige gevallen ook bijzondere waarnemingen hebben. Het ligt voor de hand aan te nemen dat de waarneming van de gedaante in blauw licht te maken heeft met het oproepen van geesten. Wie eenmaal de deur openzet voor de geestelijke wereld kan heel wat meer ervaringen krijgen dan waarom gevraagd is. Dat maakt het zo riskant om met een ouijabord te spelen. Naar mijn overtuiging wordt een bijbelse grens overschreden, omdat het daar verboden is met geesten contact te zoeken (o.a. Deut. 18:9-14).

Je begint met de uitspraak “Geesten, ze bestaan echt.” In beide gevallen kun je met een geest te maken hebben gehad. Dat zal eerder een demon zijn geweest dan een engel van God. Zo’n demon kan zich (evenals de satan) voordoen als ‘een engel van het licht’. Het effect van zulke verschijnselen is gewoonlijk angst. De waarnemingen gaan onze gewone werkelijkheid te boven en zijn voor ons moeilijk te begrijpen. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat je te ver bent gegaan. Ook ‘voor de gein’ kunnen we op verboden gebied komen. Dan is gebed om vergeving belangrijk, evenals het gebed om vrij te blijven van dergelijke manifestaties.

Het lijkt erop dat je de afgelopen vier jaar geen nieuwe geestverschijningen hebt meegemaakt. Gelukkig maar, want de verschijnselen zouden zich ook kunnen herhalen.

Prof. dr. M. J. Paul

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Eindredacteur Studiebijbel OT
    -Senior docent Oude Testament (CHE)
    -Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
    -Directeur-bestuurder THGB

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

occult
4 reacties
coby
hier wordt niet gemeld dat je vergeving moet vragen voor de zonde die je hebt gedaan door middel van dat geest oproepen maar dat is wel nodig.
het moet verbroken worden in de naam van Jezus door Zijn bloed. anders zal de geest je steeds weer lastig vallen
doe je het?
mortlach
Gewoon even ter achtergrondinformatie: wist je dat het originele Ouija-bord is uitgebracht door het bedrijf Parker Brothers, ook wel bekend van Monopolie. Oorspronkelijk werd het helemaal niet gemarket als iets bovennatuurlijks, maar gewoon als bordspel voor het hele gezin.

Pas toen een 'paragnost' er populair mee werd tijdens de Eerste Wereldoorlog, kreeg het de associatie met het bovennatuurlijke.
pindas83
@coby

Beter lezen Coby, de ds. heeft het wel degelijk over vergeving vragen.
QM
Ik zou wel een betere beschrijving van de gedaante willen hebben