Choreografie over Eva

Ds. P. van de Voorde / Geen reacties

Vraag

Dag, ik heb een vraag over Eva. Deze zomer volgde ik het christian artists seminar, waar ik een workshop choreograferen volgde. We kregen de opdracht om vanuit een karakter te werken. De avond voor de workshop had ik in mijn Bijbel zitten bladeren, maar ik kwam er niet uit. Dus ik bad tot God: Wilt U me alsjeblieft morgenochtend een persoon in mijn gedachten geven, met wie ik me bezig mag houden? Ik werd wakker en de eerste waar ik dacht was Eva. Direct zei ik: Nee God, niet Eva. Wat moet ik met haar? Het worshipmoment begon en we stonden stil bij de schepping door God. De zon scheen door de bomen, zoals hij nog nooit had gedaan, zoals alleen op een computerplaatje mogelijk is. Ik zei: Oke God, oke, ik zal vanmiddag met Eva aan de slag gaan. Degene die de workshop leidde zei: Pff, je hebt wel een moeilijke persoon gekozen! Van Eva staat er zo weinig in de Bijbel! Maar uiteindelijk had ik een heel mooie (kleine) choreografie. Nu een aantal weken geleden werd ik door een van de deelnemers gemaild. Ze vroeg me of ik haar plaats in wilde nemen. Ze was gevraagd om een solo performance te doen op het lees- en luisterspektakel in Ede. De bedoeling was dat ik een dans zou maken op het verhaal van Eva. Mijn vraag is echter: Hoe kon er verlangen zijn gegroeid in Eva om te zondigen, als de wereld volmaakt was? Hoe kon die verleiding er zijn, als alles compleet was? Ze wist immers nog niet van goed en kwaad, want ze had nog niet van de boom gegeten?! Ik hoop dat er een antwoord is op deze vraag.

Antwoord: Beste vragensteller,

Toen ik je vraag las, heb ik eerst geprobeerd mij in jouw vraag in te leven. Ik probeer de Bijbel in de prediking te vertalen naar de leefwereld van deze tijd. Die vertaalslag zorgt soms al voor heel wat hoofdbrekens. Maar om de Bijbelverhalen of de Bijbelse boodschap te verpakken in dans, dat heb ik nog nooit gedaan, ben ik volgens mij ook niet goed in en snap ook niet helemaal wat daarvan het doel is.

Ik vermoed dat het voor jou belangrijk is om je goed ik de situatie en de karakters van het verhaal in te leven. Als je dat doet komt het antwoord op je vraag eigenlijk vanzelf. Niet Eva, maar Adam had gehoord dat hij van alle boom in de hof mocht eten, behalve van de vrucht van de boom in het midden van de hof (Gen. 2:16-17). Het is dus hoogstwaarschijnlijk Adam zelf die dit met zijn vrouw Eva besproken heeft. Dit woord van God impliceert de mogelijkheid van het maken van een keuze. De mens krijgt dus verantwoordelijkheid van God om in de wil van God te blijven en te bloeien in de vertrouwelijke omgang met God en de schepping verder te ontwikkelen (Gen. 1:28: “… vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee …”). Adam en Eva hebben hierin gehoorzaamd; ze wisten niet beter! De gedachte om tegen Gods wil te handelen kwam niet in hen op! In die zin was de schepping dus “zeer goed” (dit is iets anders dan compleet!).

Wie bracht hen op het idee om te twijfelen aan Gods goede bedoelingen? Satan (Gen. 3:1-5). Die wierp de verleiding als en zaad in haar hart en verontreinigde haar gedachteleven met verkeerde gedachten over God met de verkeerde keuze als gevolg. Kortom, er was voor de zondeval al wel sprake van goed en kwaad (God en satan), maar het kwaad werd pas later geïntroduceerd in het leven van Eva en Adam, niet door God, maar door satan. Daarmee is dus gelijk gezegd dat God niet de auteur is van de zonde van Eva, maar satan. De vraag die je hierop zou kunnen stellen en waar je niet uitkomt is, waar komt uiteindelijk het kwaad vandaan? Die vraag laat ik dan ook liggen. Ik weet wel dat het kwaad overwonnen is door het bloed van het Lam, Jezus Christus en dat dit ervaren wordt door allen die zijn woord koesteren, vertrouwen en gehoorzamen. Maar ik denk dat bovenstaande voldoende is om jouw solo performance in te vullen.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. van de Voorde

Antwoord

Beste vragensteller,

Toen ik je vraag las, heb ik eerst geprobeerd mij in jouw vraag in te leven. Ik probeer de Bijbel in de prediking te vertalen naar de leefwereld van deze tijd. Die vertaalslag zorgt soms al voor heel wat hoofdbrekens. Maar om de Bijbelverhalen of de Bijbelse boodschap te verpakken in dans, dat heb ik nog nooit gedaan, ben ik volgens mij ook niet goed in en snap ook niet helemaal wat daarvan het doel is.

Ik vermoed dat het voor jou belangrijk is om je goed ik de situatie en de karakters van het verhaal in te leven. Als je dat doet komt het antwoord op je vraag eigenlijk vanzelf. Niet Eva, maar Adam had gehoord dat hij van alle boom in de hof mocht eten, behalve van de vrucht van de boom in het midden van de hof (Gen. 2:16-17). Het is dus hoogstwaarschijnlijk Adam zelf die dit met zijn vrouw Eva besproken heeft. Dit woord van God impliceert de mogelijkheid van het maken van een keuze. De mens krijgt dus verantwoordelijkheid van God om in de wil van God te blijven en te bloeien in de vertrouwelijke omgang met God en de schepping verder te ontwikkelen (Gen. 1:28: “… vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee …”). Adam en Eva hebben hierin gehoorzaamd; ze wisten niet beter! De gedachte om tegen Gods wil te handelen kwam niet in hen op! In die zin was de schepping dus “zeer goed” (dit is iets anders dan compleet!).

Wie bracht hen op het idee om te twijfelen aan Gods goede bedoelingen? Satan (Gen. 3:1-5). Die wierp de verleiding als en zaad in haar hart en verontreinigde haar gedachteleven met verkeerde gedachten over God met de verkeerde keuze als gevolg. Kortom, er was voor de zondeval al wel sprake van goed en kwaad (God en satan), maar het kwaad werd pas later geïntroduceerd in het leven van Eva en Adam, niet door God, maar door satan. Daarmee is dus gelijk gezegd dat God niet de auteur is van de zonde van Eva, maar satan. De vraag die je hierop zou kunnen stellen en waar je niet uitkomt is, waar komt uiteindelijk het kwaad vandaan? Die vraag laat ik dan ook liggen. Ik weet wel dat het kwaad overwonnen is door het bloed van het Lam, Jezus Christus en dat dit ervaren wordt door allen die zijn woord koesteren, vertrouwen en gehoorzamen. Maar ik denk dat bovenstaande voldoende is om jouw solo performance in te vullen.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. van de Voorde