Plaats van de hel

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Rare vraag misschien, maar waar is de hel? Ik hoorde laatst van iemand die dacht dat de hel in het midden van de aarde zit, want het schijnt dat er in het midden van de aarde vuur is. Maar ik dacht daarna zelf, bij de wederkomst zal er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen, dan zal de aarde volmaakt zijn, dus dan kan de hel toch niet in het midden van de aarde zijn? Het is een vraag, waar we geen duidelijk antwoord op kunnen krijgen, maar toch heeft het me tot denken gezet en ben ik wel benieuwd wat uw gedachte hierover is.

Antwoord

Zie voor alle relevante vragen en antwoorden de tag 'hel'.

1 reactie
mortlach
Het midden van de aarde (de kern) bestaat uit een binnenkern - een bal vast ijzer met een diameter van ongeveer 2400 km - en een buitenkern, een bal van vloeirbaar nikkel-ijzer-legering (ongeveer 2200 km dik). Geen idee waar je daar de hel in zou moeten vinden.

Maar goed, als je een keer een vulkaanuitbarsting meemaakt, als je de brandende stenen en zwavel gewoon naar boven ziet komen, kun je je bijzonder goed voorstellen dat mensen dachten dat die plek vol vuur ergens diep in de aarde zat.

Het lijkt mij niet erg behulpzaam om over de hel te denken als een fysieke plek, een plek die aanwijsbaar is, een plek met coordinaten op een kaart, als het ware. Net als de hemel gaat het in de hel om zielen, en zielen zijn toch ook niet fysiek of aanwijsbaar? Net zoals dat de hemel niet ergens in de ruimte is, is de hel niet ergens in de aarde. Het zijn geestelijke, symbolische 'plekken'.