(...) bent u het eens met de leer van de kerk alhier? Nu zijn wij het er niet al...

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de kerk is het laatste jaar veel veranderd en wij staan niet achter elke verandering. Af en toe gaan we naar een andere kerk om even extra "bij te tanken", maar dat is ook niet echt de weg vinden wij. Nu ben ik zwanger en ons kindje gaat straks ook gedoopt worden en één van die vragen is: bent u het eens met de leer van de kerk alhier? Nu zijn wij het er niet altijd mee eens, maar moeten we dan binnen een half jaar een andere gemeente zoeken of wat is hierin de weg?

Antwoord

Voor alle duidelijkheid: het gaat in de tweede doopvraag niet in de eerste plaats over de leer van de plaatselijke kerk, maar over “de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt.” Het hele doopformulier wordt toch nog wel gelezen? Ik weet niet over welke “veranderingen” het gaat. Mogelijk wat wijzigingen in de liturgie? Of andere dingen die niet van wezenlijk belang zijn? Maar toch niet in de leer van het Oude en Nieuwe Testament? Als dat zo zou zijn, moet je dit wel met de predikant bespreken! Het is geen kleinigheid om van gemeente te veranderen. Een gemeente is geen club of vereniging. Je bent erin geplaatst en zonder zeer grondige motieven mag je die niet zomaar verlaten.

Van harte gefeliciteerd met de te verwachten geboorte. Kinderen zijn een erfdeel des Heeren (Ps. 127). En worden ontvangen om ze op te voeden tot Gods eer en tot hun zaligheid.

Ds. W. C. Meeuse