(...) Wat te doen als er in je huwelijk dan een meningsverschil is over het krij...

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Ons huwelijk loopt niet altijd op rolletjes, door stress en verschillende karakters zijn er nogal eens wat botsingen. Wat te doen als er in je huwelijk dan een meningsverschil is over het krijgen van kinderen? Namelijk de een wil er graag een kindje bij (wat alles beheerst) en de ander wil daar nog een aantal jaren mee wachten?

Antwoord

Nu maakt het nogal verschil of je een nieuwe auto koopt, of een nieuwe baan gaat zoeken, of dat de gedachte uitgaat naar het krijgen van kinderen. Ik weet niet of de vraagsteller de moeder dan wel de vader is.

Allereerst is belangrijk dat je er samen in gesprek achterkomt, waaróm de één wel en de ander er niet zo voor openstaat. En waarom dit met botsingen gepaard moet gaan. Meningen mogen verschillen, maar dat man en vrouw erover botsen zou niet zo moeten zijn, zeker waar het om kinderen gaat (zelfs niet waar andere kinderen bij zijn).

Mijn eerste gedachte is, om met elkaar (al dan niet met een derde gesprekspartner erbij) erachter zien te komen wat de beweegredenen zijn waarom de één wel, en de ander (nog) niet naar kinderen uitziet. Mocht de moeder er tegenop zien (zij is tenslotte degene die draagt en baart), dan kan ik mij bij een uitstel wel iets voorstellen, anders dan wanneer de vader zo zijn bedenkingen voor gezinsuitbreiding heeft.

Vervolgens vraag ik mij af of het feit dat het krijgen van kinderen “alles beheerst”, wel een goede basis kan zijn om een kind in liefde te ontvangen. Er kan een zelfbedoelende reden achterliggen (zoals een bewijs van vader- of moederschap; jaloezie op bijvoorbeeld een zus die al wel een kind heeft, enz.)

Ook hierin is het goed en zeer nuttig om elkaar erop te wijzen, dat wij kinderen van God krijgen, en dat wanneer een kind geboren wordt, niet alleen de ouders een kind krijgen, maar dat dát kind ook ouders krijgt. Krijgt dit kind (en dat geldt ieder kind) ook een veilig en beschermende omgeving, waarbinnen het in liefde en gewenst zijn kan opgroeien?

Ds. M. F. van Binnendijk, Capelle aan den IJssel

Lees meer artikelen over:

huwelijk