Zegeningen tellen lukt niet

M. Boer / Geen reacties

Vraag

Tot een paar jaar geleden dacht en deed ik altijd positief. Tegenwoordig word ik steeds negatiever. Ik probeer hier tegen te vechten door al mijn zegeningen te tellen, maar het negatieve blijft! Voorbeeld: komt er visite dan komt dat net ongelegen (denk ik), komt er niemand, is het weer zo stil. Ben ik net uit die spiraal, dan komt er wel een negatieve boodschap van iemand anders. Bijv. nou zeg... het blijft regenen, voordat de zon schijnt is het weer maart. Op deze manier heb ik het idee dat ik negatief blijf denken. Hebben jullie nog wat tips of ideeën, want ik wil zo graag weer gezellig worden!

Antwoord

Beste vrager,

Je hebt een interessante vraag. Een vraag die veel mensen bezig houdt, denk ik. Voordat je verder tobt, moet je proberen eerst te accepteren dat je op het moment negatief bent. Dat klinkt simpel, maar is al lastig genoeg. Het feit dat je graag gezellig wil zijn kan je krampachtig maken. En als het niet lukt ben je nog negatiever. Je moet proberen uit die spiraal te komen.

Als ik met mensen omga en ik doe me gezelliger voor dan ik me voel heb ik achteraf het idee dat ik wat verkeerd deed. Je moet proberen eerlijk te zijn in je emoties. Dat ik nog veel minder vermoeiend ook... Ik vind het zelf prettig als iemand die somber is een eerlijk antwoord geeft op de vraag: hoe gaat het? Dat levert meestal een beter gesprek op! Degenen die echt geïnteresseerd in je zijn zullen je er meer om waarderen. En voor oppervlakkige contacten is het krampachtige “vrolijker voordoen dat je je voelt” verspilde moeite.

De negatieve manier van denken is moeilijk te veranderen. Dat is een langzaam proces. Ik weet ook niet wat de oorzaak is van je negatieve gedachten. Misschien heb je een negatief zelfbeeld. In de leeftijd tussen 12-18 jaar tobben veel mensen hiermee, hoewel ze dat vaak overschreeuwen. Op zichzelf hoef je hier geen last van te hebben als je maar een beetje evenwichtig naar je zelf kijkt. Ik heb zelf ook stapels gebreken maar ik weet dat ik ook sterke punten heb. Als dat in evenwicht is voel je je niet beklagenswaardig maar ook niet leuker dan anderen.

Als laatste: probeer hierover te praten met anderen. Het zal meer herkend worden dan je denkt. In het begin is het misschien even extra lastig, maar een diep fundament is steviger dan een mooie, zwakke opbouw.

En verder: De Heere vraag niet dat we altijd vrolijk zijn, maar dat we oprecht zijn voor Hem en voor de naaste.

Groet, M. Boer

Lees meer artikelen over:

negatief