Het is misschien een rare vraag, maar ik moet er vanaf. Vanaf mijn kinderjaren w...

drs. ing. P.L.D. Visser / Geen reacties

Vraag

Het is misschien een rare vraag, maar ik moet er vanaf. Vanaf mijn kinderjaren wil ik al dominee worden. Er is iets van binnen wat telkens aandringt dat ik dominee moet worden. Steeds heb ik de aandrang om mensen te vertellen over de HEERE JEZUS, ook heb ik steeds dat ik voor mijzelf al preken maak. Nu zegt u misschien, waarom meld je je niet aan in Apeldoorn (zoals iemand eens tegen me zei)? Dominee, als ik zie in mijn eigen geestelijke leven is het zo vaak een puinhoop. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Als ik op bed lig en ik denk eraan hoe mijn dag weer was, heb ik zo vaak de gedachte: zou zo iemand dominee moeten worden dan? En dan vraag ik mij af of ik wel echt bekeerd ben. Mijn geestelijke leven is zo vaak zo dor, maar ik moet ook zeggen dat als de Heere er is, Hij het ook goed maakt! Ik leg het af en toe bij de HEERE neer, maar de Heere antwoordt niet. Wat moet ik doen? Ik heb de juiste vooropleiding ook niet en ben echt geen studiebol. En toch is de drang er verschrikkelijk. Soms ben ik ook bang dat het alleen maar om eigen eer gaat en dat de HEERE mij daarvoor wel zal straffen. Heb ik de juiste weg wel? Weet echt niet wat ik doen moet.

Antwoord

Beste vragensteller,

Inderdaad, het zou voor ons veel eenvoudiger zijn als de Heere engelen had aangesteld om Zijn Woord te verkondigen. Zondeloze gedienstige geesten, altijd vol van aanbidding en een heilig leven. Dat zou voor de gemeenten ook veel gemakkelijker zijn, een zondeloze engel als voorganger. Bovendien hadden die ook geen traktement nodig. Maar zo is het nu eenmaal niet... God roept in Zijn wijsheid zondaren om Zijn Woord te prediken. Mensen zoals een Petrus, die Jezus verloochende. Mensen zoals een David, de profeet-koning, die overspel en moord heeft begaan, en wiens Psalmen wij tot op vandaag zingen. Zoals de Heere Jezus eenmaal slijk gebruikte om de ogen van een blinde te openen, zo gebruikt hij “mannetjes uit het slijk genomen” om Zijn gemeente te bouwen. Voor predikanten geldt: we prediken het best wat we het meest nodig hebben.

Wilhelmus a Brakel, predikant uit de Nadere Reformatie, verwoordde heel nuchter drie zaken die een aanstaand dienaar van het Woord niet kan missen: Bekwaamheid tot studeren en je gedachten te verwoorden; Verlangen om het Evangelie te verkondigen; Kerkelijke roeping, dus een gemeente die je beroept daar predikant te worden.

Ik zou je willen aanraden om met je predikant eens door te praten. Iemand die je kent en vertrouwt kan vaak helpen om de zaak te verhelderen. Al sprekend en denkend met anderen wil de Heere ook duidelijkheid geven. Ik denk dat elke predikant jouw worstelingen herkent uit eigen leven - ik althans wel. Laat dat je tot troost zijn.

Wat betreft je vooropleiding: je zou bepaald de eerste niet zijn die eerst zijn vwo-staatsexamen moet doen, voorafgaand aan de studie Theologie. Daar is helemaal niets mis mee. De Heere brengt alles mee wat nodig is voor het ambt: doorzettingsvermogen, geduld, bekwaamheid en studievaardigheid.

Als het gaat om praktische zaken als vooropleiding en dergelijke zou ik je willen adviseren om naar de voorlichtingsdagen te gaan van de Theologische Universiteit in Apeldoorn (zie via www.cgk.nl). Hoogleraren en studenten zijn erg benaderbaar en zullen je uitstekend kunnen voorlichten over een begaanbare route.

Hartelijk wijsheid en zegen gewenst,
Ds. P. L. D. Visser, legerpredikant, Veenendaal