Ik ben eigenlijk vrijwel nooit op tijd ongesteld. Meestal te laat (...) Wat kan ...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben eigenlijk vrijwel nooit op tijd ongesteld. Meestal te laat. Ongeveer zes jaar geleden ben ik door een eetstoornis een jaar zelfs helemaal niet ongesteld geweest. Nu ben ik het ongeveer elke zes weken. Vanaf de dag dat ik ongesteld zou moeten worden beginnen symptomen als pijnlijke borsten, gerommel in mijn onderbuik, labiele emoties e.d., maar dan duurt het zo nog twee weken voordat ik ongesteld word. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik hang weken tegen de menstruatie aan...

Antwoord

Je klachten lijken het meest op premenstruele klachten, die vooral optreden tussen ovulatie en menstruatie. De ovulatie treedt op ongeveer twee weken voor de menstruatie. Bij een cyclus van zes weken is het stuk voor de ovulatie en het stuk daarna twee weken. Deze klachten kunnen heel lastig zijn. Er zijn verschillende oplossingen, niet één is ideaal. Het beste kun je dat met je eigen arts overleggen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch