Chagrijnig in de winter

Eleos / 3 reacties

Vraag

Nog een aantal weken en de klok wordt weer verzet van de zomer- naar de wintertijd. Eerlijk gezegd, ik zie er tegen op. Vorig jaar voelde ik me een paar weken zwaar vermoeid, sleepte me voort vooral in de ochtend, terwijl ik toch wel een ochtendmens ben. Maakt zo'n uur eerder opstaan nu zoveel uit voor je biologisch ritme? Wat zou ik er aan kunnen doen? Daarnaast voel ik me altijd erg chagrijnig in de winter. Heeft het een met het ander te maken? Ik zou wel een winterslaap willen houden van november tot half maart ongeveer. Het is vaak koud en de dagen zijn zo kort.

Antwoord

Dag,

Ja, voor de een is de winter een sombere en moeilijke periode, een ander geniet er weer van. Dit is wel afhankelijk van hoe we zijn. Zijn we gevoelig voor stemmingswisseling? Zeker is wel dat de winter vaak een donkere tijd is, en missen we de zon. De zon geeft energie en het licht heeft voor veel mensen een goede invloed op zijn of haar functioneren.

Ik ken wel mensen die in de wintermaanden gebruik maken van een soort lamp, waar zij elke morgen een kwartier tot een halfuur voor zitten. Dit helpt hen om niet somber te worden. Ik geloof zelf ook dat het licht zeker invloed op de stemming heeft. Ik hoor en zie het veel om me heen. Ik weet dat er mensen zijn die last hebben van een winterdepressie. Hoe dat precies in je hoofd werkt weet ik ook niet. Als het erg wordt en het lukt je niet om over je sombere gevoel heen te komen raad ik je toch aan om eens langs je huisarts te gaan.

Er bestaat namelijk wel een gevaar en dat is dat je in een depressie komt, het zal steeds meer van je vragen om toch op tijd op te staan, ook al is het nog donker en om je dagritme op te pakken. Het klopt dat het dan ook meer energie kost. Wees dus alert op je stemming en de dag en nachtritme, want een winterslaap is voor een mens niet echt gezond.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Lees meer artikelen over:

chagrijnig
3 reacties
Orchidee
Vitamine D tabletjes slikken schijnt te helpen, misschien proberen?
Baat het niet dan schaad het niet.
Dorah
Vitamine D moet je nooit zomaar gaan gebruiken, zonder overleg met een arts of apotheker...
Teveel van deze vitamine is namelijk ook niet goed!
dijna61
Inderdaad ook van vitamine gebruik kun je niet zomaar zeggen: Baat het niet, het schaadt ook niet.
Als je last hebt van een winterdepressie is lichttherapie wel effectief, als je de juiste lamp gebruikt!