Belofte van bescherming en vervolgde kerk

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

In Jesaja zegt de Heere dat HIJ de kerk van het Nieuwe Testament zal beschermen. Wees verre van verdrukking en zij zal tot u niet genaken en ook dat ze niet bevreesd hoeven te zijn ervoor. In het hoofdstuk van “gij ongetrooste IK zal uw stenen gans sierlijk leggen” staat dit. Als ik dit lees, krimpt mijn hart ineen: en al die vreselijke vervolgingen dan? Denk dan bang: is HIJ er dan wel? Is dit niet in tegenspraak met wat ik zie?

Antwoord

Zijn de beloften in tegenspraak met wat je ziet? Ja, heel vaak wel dus. De apostelen kwamen ook in de gevangenis, een Johannes op Patmos. Maar juist in de crisis komt het op geloof in de beloften aan. Ze zouden niets voorstellen als ze juist niet temidden van de verdrukking zouden spreken. Ze vormen dus voor de strijdende kerk troost- en pleitgrond en dan heeft de Heere God alle eeuwen door -in het groot en in het klein- laten zien dat het geen fabeltjes zijn. Dat gaat echter soms/vaak door diepe dalen heen en zelden linea recta. Nochtans beschut en bewaart Christus Zijn kerk tegen het woeden van de hele wereld in!

Ds. J. L.Schreuders

Tags in dit artikel:

christenvervolging