Ene borst kleiner dan andere

Dr. J. Groenewoud-Roozemond / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 20 jaar en ik vraag me af of het normaal is dat mijn ene borst een stuk kleiner is dan de andere. Dit is al jaren zo, maar ik ga me nu afvragen of dit nog goed gaat komen of niet.

Antwoord

De ontwikkeling van de vrouwelijke borst is een proces dat tijdens de embryonale fase (= fase van de ontwikkeling van de vrucht tijdens de zwangerschap) al in gang wordt gezet. De borst ondergaat indrukwekkende veranderingen in grootte, vorm en functie. De puberteit geeft het begin aan van de rijping van de klieren die in de borst aanwezig zijn. Bij meisjes begint de puberteit rond het tiende tot twaalde levensjaar onder invloed van verschillende hormonen.

Borstontwikkeling van puberteit tot volwassenheid kan aangeduid worden met behulp van verschillende kenmerken, zoals uiterlijk, grootte/inhoud, etc. Het uiterlijk van de borst vanaf puberteit tot volwassenheid kan ingedeeld worden in vijf fasen, de vijf fasen volgens Tanner. Deze kun je, als je geïnteresseerd bent, wel vinden op internet/in leerboeken. Ik denk dat het nu niet van belang is hier verder op door te gaan. Ook de ontwikkeling op het kleinste niveau (het innerlijk van de borst oftewel op celniveau) ondergaat grote veranderingen. Uiteindelijk zal de borst maximaal ontwikkelen als er een zwangerschap optreedt. Tot zover even een beknopte uitleg over de ontwikkeling van de borst.

Nu is je vraag of het normaal is dat je ene borst kleiner is dan de andere. Nu weet ik niet precies hoeveel kleiner. Ik weet niet of je klachten hebt, of je ziek bent (geweest), etc. Ik zal zo goed mogelijk proberen één en ander uit te leggen. Hopelijk voldoet dit aan je verwachtingen.
Over het algemeen zijn er twee grote groepen die ‘abnormaliteiten’ in de ontwikkeling van de borst vertegenwoordigen. In de eerste plaats zijn dit de “verkregen’ aandoeningen” (dat betekent die je gedurende het leven hebt opgelopen) die ervoor gezorgd hebben, dat de ontwikkeling niet goed verlopen is. Hierbij moet je denken aan een biopsie (= onderzoek van weefsel uit de borst, met bijv. een naald opgezogen of weggesneden). Andere voorbeelden zijn bestraling, een grote operatie in de borstkas of letsel dat opgelopen is tijdens een ongeluk.

In de tweede plaats zijn er de “aangeboren aandoeningen” (dat is vanaf de geboorte). Als een borst niet volledig ontwikkelt is noemt men dat met een moeilijk woord “hypoplasie” terwijl afwezigheid van een borst “amastie” (a = niet en mastos = borst) wordt genoemd. Ik denk dat, als ik je vraag goed lees, hypoplasie voor jou van toepassing is. Een andere vorm is “amazia” waarbij er wel een tepel is maar geen borstweefsel. De borst aan de andere kant, kan normaal ontwikkeld zijn óf ook kleiner of juist groter.
Als er sprake is van geen borst of een ernstige vorm van een niet volledig ontwikkelde borst, dan is er in 90 procent van de gevallen sprake van een niet volledig ontwikkelde. Hierbij zie je vaak dat er dan ook afwijkingen zijn aan de hand, bijv. te weinig vingers.

Heel belangrijk is dat in het gezonde, natuurlijke leven, je wel eens vaker ziet dat de ene borst bij een vrouw groter is dan de andere. Dit kun je van moeder op dochter terug zien komen, zonder dat dit ‘gevaarlijk’ is of ernstig. Het is dan een natuurlijk gegeven.

Als algemeen arts weet ik te weinig van de specifieke oorzaken van een te kleine/te grote borst. Het belangrijkste voor jou is of  je ene borst groter is gaan groeien t.o.v. de andere én om na te gaan hoe lang dat dan geleden is. Als dit namelijk gaat om maanden i.p.v. enige jaren/of heel je leven, zou het kunnen zijn dat er wat groeit in de je borst. Dit moet je dan uit laten zoeken.

Mijn advies aan jou is, om dit met je huisarts te bespreken en hem of haar je te laten onderzoeken. Ik zou hem of haar goed uitleggen, dat je je hier zorgen om maakt en dat je dit uitgezocht wil hebben. Deze persoon kan jou adviseren om het eventueel door een specialist te laten onderzoeken. Misschien vindt hij of zij het nodig om eens onderzoek te laten doen naar de borst, bijv. een bepaalde foto/afbeelding te laten maken. Op afstand kan ik dit lastig inschatten, maar ik hoop dat ik je vraag tot zover voldoende beantwoord hebt.

Met vriendelijke groet,
Jacoba Groenewoud-Roozemond, arts.

Tags in dit artikel:

borst(en)medisch