"Mag ik belijdenis doen?" - ds. Van Vlastuin

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van Vlastuin. Ik las uw boekje "Mag ik belijdenis doen?". Hierin stelt u dat wedergeboorte een voorwaarde is voor het doen van belijdenis. Zijn er in Nederland nog gemeenten waar van degenen die belijdenis van hun geloof af willen leggen gevraagd wordt dat ze wedergeboren zijn? In de HHK-gemeenten die ik tot nu toe bezocht heb worden ook mensen die niet wedergeboren zijn toegelaten tot het afleggen van openbare geloofsbelijdenis. En hoe zit het als je niet wedergeboren bent en dus geen belijdenis hebt gedaan en er wordt een kind geboren? Mag je dit kind dan wel ten doop houden? Ook hierbij wordt namelijk een belijdenis van de ouders gevraagd.

Antwoord

Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. Daarom kan het ongelovig belijdenis doen of ongelovig laten dopen van onze kinderen op geen enkele manier kerkelijk worden gesanctioneerd. Even krachtig moet worden benadrukt dat het onmogelijk is om geen geloofsbelijdenis af te leggen of om onze kinderen ongedoopt te laten. Ons geloof of onze wedergeboorte is geen voorwaarde voor belijdenis of doop. Op deze wijze blijft het evenwicht gehandhaafd door de paradox: beide aspecten moeten evenzeer worden benadrukt. Buiten het geloof om is er geen oplossing. In de God van het verbond wordt het zo eenvoudig. Dan gaat het niet om onze oplossingen, maar om de waarachtigheid van de God. Vanuit God gezien is er enkel ruimte en zekerheid.

Ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

belijdenis