Huwelijk loopt niet lekker

P.M.G.P. Bos / 4 reacties

Vraag

Ik zit al een tijdje ergens mee. Mijn huwelijk loopt niet lekker. Ik vind dat we in een negatieve spiraal zitten. We communiceren slecht, begrijpen elkaar meestal verkeerd, maken over en weer veel verwijten, hebben veel ruzie, helaas. Het is heel frustrerend omdat we allebei weten wat er mis gaat (vooral de communicatie), maar we zijn niet in staat om het op te lossen. We proberen elke keer opnieuw positief te beginnen. Maar er hoeft maar het minste te gebeuren of we zijn weer negatief tegen elkaar, met alle gevolgen van dien. Ik begin er echt onder te lijden. Het liefst zou ik hulp zoeken, bijvoorbeeld een soort huwelijkstherapie. Maar mijn man vind dat niet nodig en staat daar absoluut niet open voor. Hij denkt nog steeds dat we er samen wel uitkomen, maar ik geloof er niet meer in. We houden wel van elkaar, alleen kost het me momenteel erg veel moeite om dat te uiten en te geloven. Wat nu? Ben redelijk wanhopig aan het worden!

Antwoord

Beste mevrouw,

Gelukkig houdt u beiden van elkaar: dat is de helft van de basis. De andere helft is trouw en daar hoor ik u mee worstelen. U vertelt dat u regelmatig ruzie maakt en dat beschouw ik als positief, want waarom zou je ruzie maken met iemand waar je niets mee hebt. Dat jullie elkaar verwijten maken is een logisch gevolg van een niet positief te noemen communicatie. Daarvoor lijkt het me uitermate verstandig om professionele hulp te zoeken. Het is lastig en meestal ondoenlijk daar samen uit te komen omdat de emoties daar doorheen gaan lopen.

Overigens is het zo dat achter elk verwijt een diepe wens verborgen zit en een startzin om daarachter te komen is: "Ik zou graag willen dat..."

Veel sterkte met de ontdekkingstocht,
P. M. G. P. Bos

Lees meer artikelen over:

relatieproblemenrelatietherapie
4 reacties
vlokje
Veel staat of valt inderdaad met de juiste communicatie.
Achter het onbegrip van beide kanten zit vaak een wereld van verlangen om het goed te willen doen maar niet te weten hoe.
Maar je man moet dat wel inzien en ook zijn verantwoording oppakken voor zn huwelijk. Veel mannen steken nogal eens hun kop in het zand en negeren de problemen. Dat hoef jij niet te accepteren. Je kunt hem stellen dat als jullie zo doorgaan het helemaal verkeerd gaat, of je gaat nú allebei de knop omzetten en wel effectief investeren in je relatie. Wie is er gebaat bij doormodderen, allebei draai je steeds verder in deze spiraal. Doe er wat aan nu het nog niet te laat is! Zeg dit ook tegen je man. Zet hem voor blok. Nu iets doen, of je huwelijksondergang tegemoet gaan. Relatietherapie klinkt heel beladen. Maar het is geen enkele schande om te leren hoe je beter met elkaar om kunt gaan. Zeer velen van ons hebben maar weinig huwelijksvoorbereiding gehad, en toch doet iedereen alsof het allemaal vanzelf goed gaat. Dat is heel onrealistisch.

Er zijn heel mooi opbouwende trainingen. Google eens op 'geweldige communicatie'. Opbouwend en heel inspirerend. Je krijgt er gewoon zin in om het anders te gaan aanpakken. Het leven wordt zo een uitdaging in plaats van een dagelijkse kwelling. Een of andere goede relatietraining zou een must moeten zijn voor mensen die een relatie aangaan.
AHHK76
Het advies is: hulp zoeken, maar jij wilt dat wel en je man niet!
Dat is erg lastig en moeilijk. Hoe los je dat op?
- Het kan zijn dat je de stap naar de hulpverlening eerst alleen maakt en dat je man later wel mee gaat. Je kunt gewoon zeggen, dat je het zo niet aan kunt en daarom hulp gaat zoeken.
- Het kan ook zijn dat je iemand in kunt schakelen, die jou helpt hem te overtuigen, misschien een dominee ofzo.
- Verder is het idee van vlokje ook niet gek. Soms kan het inderdaad helpen, iemand voor het blok te zetten. Het klinkt heel hard, ik houd er zelf ook niet van... Maar soms is het nodig om iemand wakker te schudden. Dan zou een opmerking als: "misschien kunnen we beter gaan scheiden, als jij niet bereid bent om hulp te zoeken...", kunnen helpen.
Bovenal hoop ik dat je God vraagt om wijsheid en uitkomst... Zijn zegen toegewenst!
ceciel72
Helaas herken ik jullie probleem.
Bij ons heeft de predikant aan gegeven dat wij profesionele relatie therapie nodig hebben.Mijn man heeft tijdens dit gesprek ook beloofd te zullen doen. Maar hij heeft al zo veel beloofd en elke keer ziet hij ervan af.
Ondertussen praat hij er wel met iedereen over maar aan het probleem werken dat doet hij helaas niet..

Er is een boek mannen komen van Mars vrouwen van Venus waar veel verschillen in staan.
Jullie hebben toch beloofd bij het huwelijk voor goede en slechte tijden?
Zelf heb ik de ervaring slechte tijden is meestal nog zwaarder..
Ik wens jullie veel kracht en wijsheid om uit dit diepe dal te komen..
Sterkte
Sun87
Een boek wat je misschien helpen kan, is 'Houd me vast' van dr. Sue Johnson. En wanneer je gemotiveerd bent om in therapie te gaan, en je man hier (nog) niet gemotiveerd voor is, is het helemaal niet erg om eerst alleen heen te gaan. De hulpverlener helpt je dan wel verder in het proces.