Beste ds. A. T. Vergunst. Ik zit met een groot probleem wat de zonde uit mijn je...

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Beste ds. A. T. Vergunst. Ik zit met een groot probleem wat de zonde uit mijn jeugd betreft. De laatste tijd worden mijn gedachten erg beheerst door zonden uit mijn jeugdjaren. Ik weet niet meer hoe ik hier tegen moet strijden. Door genade mag ik weten dat mijn zonden vergeven zijn door het bloed van Christus en dat ik geborgen mag zijn in Hem. Nooit had ik gedacht dat deze zonden zo zouden terug komen. Soms ben ik bang dat ik er nog vermaak in krijg ook. Want ik ook moet vertellen dat mijn geest zwak is en ik daarvoor een antidepressiemiddel gebruik. Weet u raad hoe ik hier mee om moet gaan en hoe ik moet strijden tegen deze zonde? Hartelijk dank! Gods zegen toegewenst!

Antwoord

Beste vriend(in),

Zonden die we dachten overwonnen te hebben, kunnen weer zo zwaar terug komen; net alsof ze nooit dood waren! Wat je schrijft is niet vreemd! Want onze zonden zijn wel "dood" als schuld (Rom. 6) maar niet dood als zonden. Als we door Gods genade mogen worden gered van onze zondig leven, dan worden we "met Christus gekruisigd." Dat is een langzame dood die pas ten einde is als we dit leven mogen verlaten. In het begin van het geestelijk leven lijkt het wel alsof bepaalde zonden helemaal weg zijn en toch zijn ze dat niet. Je schreef zelfs dat "je bang bent dat je er nog vermaak in krijg." Onze oude mens blijft inderdaad vermaak vinden in de zonden die we als zonden hebben leren kennen en verafschuwen. En dat ervaar jij. Ik ken ook die strijd, vooral in het persoonlijke van je boezemzonden, en daar zal jij het ook wel over hebben.

Wat te doen? Ga eens luisteren hoe Paulus daar mee omging. In Gal. 2:20 schreef hij iets over zijn eigen strijd om heilig te leven. Het leven door het geloof in Zijn Zaligmaker en wat Hij voor hem gedaan heeft. Zoek dagelijks de levende gemeenschap van het geloof met de Heere Jezus Christus.  Lees ook de laatste twee verzen van Fil. 3. Denk ook aan Jozef (Gen. 3:9b). Als die verleiding waar jij mee worstelt zich voordoet, denk dan aan de Heere Jezus en wat Hij heeft geleden voor de zonden. Jozef zei in het gezicht van de verleidende zonde: "Hoe zoude ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God." Alleen in een nabij leven met de Heere Jezus en een totale afhankelijkheid van Hem in het geloof kunnen wij de wereld overwinnen. Dan kunnen we zoals David een Goliath neer slaan.

Ik raad je ook aan in jouw geval iemand te vinden in je omgeving waarmee je openhartig over jouw nood kan praten. Er zijn misschien omstandigheden die je erg kwetsbaar maken (zoals je depressiviteit). In zulke omstandigheden zou je iemand moeten hebben die als een "wapendrager" kan functioneren en je kan bemoedigen of met je bidden. Gideon nam Pura mee; de Heere Jezus had Johannes, Zijn meest innige discipel. Zo ook mogen wij vragen en zoeken voor iemand die jou speciaal in deze persoonlijke worstelingen kan helpen, al is het maar om even te luisteren en je te bemoedigen niet aan die zonde toe te geven. Ik weet niet of getrouwd bent, maar als dat zo is, dan heeft de Heere je al die "boezemvriend" gegeven.

Sterkte en ik zal vragen of de Heere je niet alleen bewaart voor die zonde maar ook dat je iemand zult vinden die als een boezemvriend kan zijn.

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst