(...) Nu zou ik alleen graag van iemand uit de Ger. Gem. willen weten hoe men st...

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Met veel interesse heb ik de vragen en antwoorden wat betreft het dragen van een rok of broek doorgelezen. Nu zou ik alleen graag van iemand uit de Ger. Gem. willen weten hoe men staat tegenover het dragen van een broek door een vrouw. Het staat toch niet duidelijk in de Bijbel? Er wordt vaak geantwoord dat we ons moeten afvragen wat tot Gods eer is en dat als we een ware christenvrouw willen zijn, dat we dan vanzelf de begeerte krijgen een rok te dragen i.p.v. een broek. Maar hoe zit dat als je die begeerte nog niet in je hart hebt, maar wel de Bijbel wilt proberen te volgen op dit punt? Zelf heb ik niet veel moeite om tijdens sportieve bezigheden een broek te dragen, mijn vriendin en nog anderen in de omgeving echter wel. Hoe kan ik dit aan hen uitleggen?

Antwoord

Je vraag is en blijft actueel! Op een boerderij werkt de vrouw mee in het bedrijf en draagt vanzelfsprekend een broek tijdens haar werk. Als je deelneemt aan gymlessen dan zal het beste zijn om geen rok te dragen, want dat is te uitdagend. Als je in je vakantie bergen beklimt, dan is een broek dragen het beste. Zo zijn er nog wel meer praktische situaties te bedenken, denk ik.

Maar wat is een bijbelse norm? In de tijd van de Bijbel was er onderscheid tussen de kleding van de man en de vrouw. Vaak wordt de tekst uit Deuteronomium 22:5 geciteerd (de man geen vrouwenkleding en de vrouw geen mannenkleding). Daar wordt mee bedoeld dat het onderscheid tussen beide geslachten niet opgeheven moet worden. Dat beide geslachten zich zouden kleden op een manier, die bij hen paste. Als nu de mode zo is dat een meisje/vrouw bij voorkeur een pantalon gaat dragen (als het niet noodzakelijk en dienstig is, zie voorbeelden die ik gegeven heb), dan komt die mode in strijd niet alleen met Deut.22:5, maar ook met het menselijk gevoel van stijl, gevoel en eerbaarheid.

We behoren bij een groep mensen die willen luisteren naar de wil van de Heere, die samen een groep en een gemeente vormen, dan is het ook van belang om mensen door onze kleding geen verdriet aan te doen en wantrouwen op te roepen. Leren de minste te zijn! Dat wil niet zeggen dat je er niet leuk uit mag zien! Dat deden de vrouwen in de Bijbel ook! Het vraagt ook een durf om het gewoon te doen, omdat je ook wil luisteren naar de stem van de Heere. Als je baptist zou zijn dan mag je niet roken en ook niet drinken, want ons lichaam is toch een tempel van de Heilige Geest?! Van harte veel wijsheid toegewenst.

Je moet niet neerzien op mensen die toch de wereldse mode volgen! Je kan een rok dragen, maar wel schaamteloos gekleed gaan door een diep ingesneden truitje/blouse waardoor je borsten zichtbaar zijn. Dat is uitdagend en stijlloos!

Hetzij dat we eten of drinken of iets anders doen, is het tot eer van de Heere?

Drs. I. A. Kole

Tags in dit artikel:

cultuurkledingrok-broek