Aanstaande vrouw is seksueel misbruikt

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik wil u graag een vraag stellen over wat mij al lang bezig houd en ik kom er ook maar niet uit. Het zit namelijk zo: ik heb verkering met een meisje dat in het verleden verschillende malen is misbruikt door een familielid. Nu we toch steeds meer over trouwen nadenken staat het voor mij heel duidelijk vast dat het verleden voor haar afgesloten moet zijn voor we aan het huwelijk beginnen. Nu is mijn verloofde het hier helemaal niet mee eens i.v.m. dat haar familie er achter zou komen wat en door wie haar dit is aangedaan.

Mag ik nu eigenlijk wel min of meer haar de keus voorleggen: jij gaat praten of we wachten nog met trouwen? Wij hebben door deze zaken vaak ruzie omdat ik hier best eigenwijs in ben en niet zomaar toegeef. Ben ik dan fout bezig of geeft u ook het advies: praat erover. Het lijkt mij in een huwelijk spanningen te geven in een man-vrouw-relatie waardoor er weer verwijdering kan ontstaan tussen beiden en dat is niet wat ik wil. Alvast bedankt voor uw moeite.

Antwoord

Beste vraagsteller,
Nou, het is niet niks wat je voorlegt aan Refoweb! Ik heb er mijn gedachten eens over laten gaan en wil je graag een aantal handreikingen geven.

Je hebt trouwplannen, maar wat een fijne voorbereidingsperiode zou moeten zijn, dreigt een tijd van ruzie te worden. Weet je hoe dat komt? Je gaat tegenover je verloofde staan, terwijl je naast haar zou dienen te staan! Ik zal je uileggen wat ik hiermee bedoel. Door haar de keuze voor te leggen: “praten of wachten met trouwen “, stel je haar voor een onmogelijk dilemma. Je geeft namelijk een óórdeel. Je houdt geen rekening met wat zij ervan vindt, maar dwingt haar bijna tot iets waar zij helemaal niet aan toe is. Dat zal zich zeker in je huwelijk vroeg of laat gaan wreken. Zij moet jóù kunnen vertrouwen. Sterker nog, ze heeft haar vertrouwen al geschonken door aan jou te vertellen wat een familielid met haar heeft gedaan. Wie weet hoeveel moeite het haar heeft gekost om aan degene met ze wil gaan trouwen te zeggen dat ze misbruikt (lees: mis-gebruikt) is door iemand die haar na staat en die jij waarschijnlijk kent. Iemand die haar vertrouwen op een ongeoorloofde, diepingrijpende manier heeft geschonden! Dat vlak jij niet uit door te vinden dat het verleden afgesloten moet worden. Beschaam haar vertrouwen in jou niet door haar te dwingen tot iets wat ze niet wil! Op allerlei manieren en momenten, ook tijdens jullie huwelijk zullen er -meestal op onverwachte momenten- confrontaties voor haar, voor jullie, zijn die te maken hebben met (geschonden) vertrouwen (wat dat is precies wat ‘hij’ gedaan heeft: een lid van de familie die zij meende te kunnen vertrouwen heeft bij haar ‘ingebroken’). Jij kunt alleen een goede relatie met haar houden door in alles betrouwbaar te zijn (mooie woordspeling als je het over trouwen  hebt!).

Een verleden afsluiten... net doen of het er niet was, kan niet. Er mee leren leven  (ik zeg expres niet verwerken, dat vind ik een te groot woord) kan wel. Samen, in liefdevolle overgave aan elkaar én in wederzijds vertrouwen. Liefde is iets moois, maar zeker niet altijd gemakkelijk! Als je over trouwen gaat denken, hoort daar dan ook bijvoorbeeld een voorbereiding samen met de dominee, die jullie huwelijk zal gaan bevestigen, bij? Mogelijk kan het onderwerp dan daar ter sprake komen, uitgebreider dan nu via internet. Want erover praten is op zich natuurlijk goed. Mits je je houdt aan de regel dat niet ji­j, maar zi­j bepaalt hóé, wanneer, met wie en waar. Zij is het slachtoffer van iemand die bij haar heeft ‘ingebroken’. Ook al jeuken je handen of wil je ‘hem’ wel eens de waarheid zeggen... doe het niet! Niét uit boosheid, frustratie of wat dan ook. Probeer eerst samen tot klaarheid te komen, eventueel met een hulpverlener, pastor of iemand wie je vertrouwt (wil je liever anoniem blijven en toch via e-mail met mij contact, vraag dan aan het Refoweb mijn directe adres). Is je verloofde nog niet aan een gesprek toe? Respecteer dat, maak er geen ruzie over. Betekent het dat je nog niet aan trouwen toe bent? Misschien wel. Ook daar moet je sámen naar toe groeien. Als je niet even hard loopt, wacht dan op elkaar. Liefde is toch geven? Ik wens je heel veel liefdevolle zorg toe voor je verloofde, voor jezelf en voor jullie aanstaande huwelijk!

Ik wil nog even terugkomen op het feit, dat je verloofde haar familie beschermt door (nog) niets te willen vertellen. Dat is haar goed recht, maar of het verstandig is vind ik een andere vraag (er kunnen tal van redenen voor zijn, die ik niet ken). Misbruik is iets wat niet mag. Het vergt echter nogal wat van een slachtoffer om een familielid aan te gaan geven als dader. Daar is moed voor nodig. Wellicht kun je haar de steun geven die ze nodig heeft als zij zover is!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruiktrouwplannen