Elke zonde even erg

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

09-09-2008, 00:00

Vraag

Er word vaak tegen mij gezegd dat God elke zonde even erg vindt. Als je het zo zegt begrijp ik dat wel, het is toch tegen de Tien Geboden waar je tegen zondigt. Maar nu is er mij iets in het leven aangedaan waardoor ik nu al ruim zes jaar niet kan functioneren in de maatschappij. Ik volg zware therapieën. Ik zit echt niet vol wrok naar de dader toe, maar ik kan niet begrijpen dat God het stelen van een appeltje even erg zal vinden als wat diegene mij heeft aangedaan. Ik zit hier echt mee. Kunt u mij een duidelijk antwoord geven Bedankt van een jonge vrouw.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Natuurlijk is er verschil in een appeltje stelen en dat wat jou in het verleden is aangedaan. Het verschil zit hem dan vooral in de gevolgen die het heeft. En dat verschil ziet de Heere natuurlijk ook. Wat dat betreft moeten we niet in de fout vervallen alsof het voor de Heere allemaal gelijk zou zijn. Wat jou is aangedaan is natuurlijk veel erger dan andere kleinere overtredingen. In de wetten van God, die je met name in de eerste vijf boeken van de Bijbel vindt, zie je ook verschil in strafmaat als het gaat om bepaalde overtredingen deze wetten. Je ziet dat trouwens ook in onze seculiere rechtspraak. Er is verschil in strafmaat die te maken heeft met de zwaarte van het delict. Maar als het om de kiem van de overtreding gaat maakt het niet uit met welke overtreding je te maken hebt. Of je nu een appeltje steelt of iemand misbruikt de kiem van het kwaad is bij beide overtredingen gelijk. De goede, heilige wet van God wordt overtreden. In de kiem is elke zonde voor God gelijk. Vandaar dat David in Psalm 51 ook naar die kiem terugkeert en belijdt dat hij van nature een overtreder is van Gods heilige wet omdat hij in zonden ontvangen en geboren is. En dat komt er op allerlei manieren uit. Of het nu het stelen van een appeltje is of wat jou is aangedaan.

Maar dat neemt niet weg dat de gevolgen van iedere zonde die gepleegd wordt, klein of groot, wel heel verschillend kunnen zijn. Vandaar dat jij nu extra zwaar moet lijden onder dat vergrijp wat ooit door een ander in jouw leven is gepleegd. Maar wat het principe van de zonde betreft bestaat er voor God geen verschil, wel wat de uitwerking ervan is. En het doet de Heere net zoveel verdriet als iemand een appel steelt of een grove misdaad pleegt. Maar Hij ziet natuurlijk wel degelijk dat het één een veel diepere uitwerking heeft in het leven van een mens dan het andere. Daar is de Heere in jouw leven ook bewogen over. Met nog meer barmhartigheid is Hij over jou bewogen omdat Hij ziet wat het jou doet en hoe je eronder gebukt gaat. Laat dat jouw troost mogen zijn.
 
Ds. R. W. van Mourik, Sommelsdijk

Ds. R. W. van Mourik

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
    07-02-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben 20 jaar en kom uit de Ger. Gem. Vroeger ben veel met Gods Woord bezig geweest en had ik veel indrukken van sterven en God. Rond een jaar of 16 ben ik gaan veranderen en nu is het zo erg dat ik ...
11 reacties
09-09-2013
Ik ben een tienermeisje en ik word onderhand gek van mezelf. Afgelopen zondag werd er 's ochtends en 's middags over het eindoordeel gepreekt, het raakte me en ik werd er onrustig van. Nu leef ik over...
11 reacties
09-09-2016
Ik kom maar niet van mijn schuldgevoel af. Ik heb vroeger, een aantal jaar geleden, gezondigd tegen God omdat ik bad: “God, mag de Heilige Geest wat minder?” Waarop ik ook bad: mag de Heilige Geest he...
2 reacties
09-09-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering