Verschil Koran met de Bijbel

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

De Bijbel was er eerder. Het lijkt mij daarom erg onzinnig om in de Koran te geloven, als die toch 'gekopieerd' is van onze Bijbel. Daarom deze vraag: Waarom is de Koran bijna hetzelfde als de Bijbel en wat zijn dan een paar verschillen tussen die twee boeken?

Antwoord

Zie de tag 'islam' met daar o.a. de volgende vraag en antwoord:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23499/dezelfde-god-als-de-moslims

4 reacties
Lecram
Er zijn verschillende websites te vinden waar vanuit christelijke achtergrond meer wordt verteld over de koran vs bijbel:
http://deovolentenl.nl/videos/
http://www.answering-islam.org/Dutch/index.htm
http://www.answeringmuslims.com/

Een zeer lezenswaardig boek hierover is "Allah zoeken, Jezus vinden"van Nabeel Qureshi
https://www.bol.com/nl/p/ik-zocht-allah-en-vond-jezus/9200000057215948
John61
Beste vraagsteller, uit je vraag maak ik op dat je de Koran nog nooit hebt gelezen. Die is namelijk helemaal niet hetzelfde als de Bijbel; ze lijken niet op elkaar en zijn totaal verschillend. Er zijn Nederlandse vertalingen van de Koran te koop; onderzoek alles en behoud het goede.

Verder: als de leeftijd van de geschriften bepalen was voor de waarheid of betrouwbaarheid er van, zijn er andere geschriften die nog veel ouder zijn dan de Bijbel of de vijf boeken van Mozes. De oudste religieuze geschriften zijn tempelliederen uit Soemerie, die op 2600 voor Christus zijn gedateerd.
WP78
Heel in het kort en niet volledig:

In de koran vind je een verhaal van een god die wil dat je alles goed doet en hem volgt, zelfs dan weet je niet of je bij hem zult zijn.

In de bijbel vind HET verhaal van onze God die verteld van zijn plan, hoe de mens er een zootje van heeft gemaakt, hoe God de mensen die hem niet volledig volgen toch liefheeft (Abraham, Izaak, Jakob, David en nog meer "geloofshelden") En t belangrijkste: Hoe Hij de zondige mens door Christus uit GENADE als rechtvaardige aanneemt.

Hoe weet je dat de bijbel waar is? Omdat de bijbel zichzelf nergens tegenspreekt ondanks dat het 66 boeken zijn met zoveel auteurs. Hoe weet je dat het verhaal van Jezus waar is? Uit onafhankelijke bronnen weten we dat Jezus echt bestaan heeft. Daarnaast is het NT geschreven door oog getuigen die niets te winnen hadden bij dit "nieuwe verhaal", Ze kregen niet meer aanzien, werden niet rijk, verkregen geen betere posities. Sterker nog, ze werden vervolgd, gemarteld, berecht en ter dood gebracht. Wat voor motief zouden ze dan gehad hebben met het verhaal over het leven en sterven van Jezus Christus? Simpelweg: het is de waarheid.
Sammie2016
Het is belangrijk om vast te stellen welk boek de Waarheid omtrent de Schepper en Zijn heilige voornemen geeft.
Is het de Koran of de Bijbel.
Eerst moet ik bekennen dat ik de Koran niet ken, lang geleden heb ik wel eens een poging gedaan om het te lezen hoor maar dat mag geen naam hebben.
De Bijbel bestudeer ik nu al een hele tijd ijverig en intensief, dus die ken ik redelijk.
En ik weet dat dit de Waarheid is! Ook ben ik ervan overtuigd geraakt dat wat Jezus zei waar is o.a. wat in Johannes 17:3 over Gods Woord de Bijbel staat: "Uw woord is waarheid".

Zowel moslims, joden als christenen geloven in Abraham, Isaäk en Mozes en ook in de Pentateuch, de 1ste 5 boeken van de Bijbel (door Mozes geschreven).
De moslims geloven dat hun stamvader Ismaël is de zoon van Abraham bij zijn bijvrouw Hagar. Christenen en Joden volgen de lijn van Isaäk eveneens de zoon van Abraham maar dan bij zijn vrouw Sara.

Het is interessant wat de Bijbel zegt over Sara en Hagar en hun zonen.
1. Sara is de vrije vrouw, Hagar is Sara's dienstmaagd. Dus Sara is de meesteres van Hagar.
Bovendien kan je zeggen dat het kind dat Hagar ter wereld bracht, Ismaël, het kind van Abraham is.
2. Volgens Galaten 4:24-31 kan Hagar de slaaf/dienstmeid alleen kinderen der slavernij voortbrengen en Sara, de vrije vrouw, kinderen der vrijheid.
3. Hagar deed hooghartig jegens de onvruchtbare Sara, er ontstond zo'n onvriendelijke situatie dat Hagar ertoe bracht te vluchten. Echter, een engel van Jahweh (de God van Israël) gaf haar de raad om terug te keren en zich te onderwerpen aan Sara. Hagar luisterde nederig naar de engel en Ismaël werd veilig in het kamp van Abraham geboren.
4. Toen Isaäk ongeveer 5 jaar was en Ismaël 19 (Ismaël is een halfbloed Egyptenaar) behandelde hij Isaäk zo slecht dat Paulus het later vervolging noemde, een ernstige zaak. Op aandringen van Sara (en omdat Jahweh tegen Abraham zei naar zijn vrouw te luisteren) stuurde Abraham Hagar en haar zoon Ismaël weg.

(wordt vervolgd)