(...) Mijn vriend is nu weer zeker van zijn liefde. Bij mij is de twijfel de laa...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

We hebben ruim een jaar verkering. Ik ben in het begin heel gelukkig met hem geweest. Een aantal maanden geleden twijfelde mijn vriend of hij wel genoeg van me hield. Ik begon daardoor ook te twijfelen, al sprak ik dit niet zo uit. Mijn vriend is nu weer zeker van zijn liefde. Bij mij is de twijfel de laatste maand toegenomen. Ik ben bang dat we te verschillend zijn. Het lijkt wel of ik niets in hem kan waarderen, terwijl ik weet dat dit niet eerlijk tegenover hem is. Hij doet veel voor me en heeft ook al ruim een jaar heel veel voor me betekend. Ik vind het heel moeilijk om goed te bespreken waar ik tegenaan loop. Wat moet ik nu doen? Ik heb eerder 1,5 jaar verkering gehad. Toen twijfelde ik ook vaak. Het is toen vrij plots uitgegaan, waarna ik vreselijk spijt kreeg. Ik wil er nu alles aan doen, zodat ik weet dat ik geen verkeerde keuze meer maak. Voor en tijdens onze verkering hebben we veel voor elkaar gebeden. Ik dacht dat de Heere met ons mee zou gaan. Wantrouw ik de Heere nu als ik twijfel of hij het wel is?

Antwoord

Het is misschien wel goed je af te vragen of je je een verkering kunt voorstellen waarin je niet zou twijfelen. In iedere verkering komen er twijfels voor. Misschien is het wel goed om een voordelen - nadelenlijstje van deze verkering op te schrijven. Wat zijn de voordelen om met deze jongen verkering te hebben? En wat zijn de nadelen om met deze jongen verkering te hebben. Dat moet je dan ook echt doen, dus niet alleen in gedachten. Ik hoop dat een en ander dan meer duidelijk voor je wordt. Verliefdheid gaat over in liefde en dat laatste is helaas minder hevig dan het eerste. En je neemt in alles toch ook je karakter mee. Ik denk dat jij toch een wel wat sombere aard hebt waardoor je makkelijker twijfelt. Het is toch niet zo dat wanneer je twijfelt dat wil zeggen dat de Heere dan niet met je meegaat? Lees de Bijbel er maar op na. Heel vaak gaat een en ander via omwegen, vaak gebeurt dat juist omdat je dan meer op de Heere zult gaan vertrouwen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering