Aan ds. Brugge. Wat kan ik doen tegen verheven ootmoed? Hiermee bedoel ik dat ik...

Ds. A.A. Brugge / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Brugge. Wat kan ik doen tegen verheven ootmoed? Hiermee bedoel ik dat ik in bepaalde opzichten nederig ben, maar dat ik juist van die nederigheid hoogmoedig word.

Antwoord

Augustinus heeft gezegd dat ootmoed het kenmerk is van genade. Nu kunnen we, om die genade te verkrijgen, alle mogelijke moeite getroosten om met onze ootmoed naar de Heere toe te werken. Uiterlijk hebben we dan een bepaalde nederigheid. Helaas weten we dat zelf maar al te goed. We zouden haast denken op grond van onze inspanningen (goede werken) de genade te kunnen bereiken.

We moeten goed in ogenschouw houden, dat ootmoed geen voorwaarde is voor genade, maar een vrucht van genade! Om genade te smaken, is wedergeboorte noodzakelijk en beoefening van het zaligmakend geloof. Dat geloof vlucht vanuit de slechtheid van het hart, waarvan het niets meer wil bedekken, tot Hem die de woorden heeft van het eeuwige leven. Vrucht daarvan is een zien op Jezus, en Zijn verdienste die alleen mijn zonden kan wegnemen. Een van de andere vruchten is ootmoed.

Ds. A. A. Brugge