(...) Onze twee oudste dochters van 4 en 5 jaar zitten nu regelmatig binnen bij ...

drs. G. Nieuwenhuis / Geen reacties

Vraag

Wij zijn lid van de Ger. Gem. en stemmen van harte met deze leer en kerk in. We hebben geen televisie en willen dat ook niet. Onze twee oudste dochters van 4 en 5 jaar zitten nu regelmatig binnen bij een vriendinnetje tv te kijken. Op zich vind ik zo een kindertekenfilmpje niet slecht om naar te kijken maar ik vind het toch geen prettig idee dat dit gebeurt. Het is al zo moeilijk om staande te blijven in al van dit soort dingen en proberen we om dit bij bijv. familie te voorkomen uit angst dat het een gewoonte wordt en het steeds ‘verder’ gaat naarmate ze ouder worden. Mag ik nu tegen die ouders zeggen dat ik liever niet heb dat ze tv kijken daar? Of moet ik hier geen kwaad in zien die ene keer in de week dat ze iets ‘onschuldigs’ kijken?

Antwoord

Geachte vragenstellers,

Het door u aangedragen probleem is duidelijk en is niet van vandaag of gisteren. Het lijkt mij niet gewenst en ook niet juist dat u uw kinderen bij anderen naar de tv laat kijken nog afgezien van de programma's die daarop vertoond worden.

Ik neem aan dat u over een computer beschikt en dat biedt u de mogelijkheid om uw kinderen thuis onder uw toezicht naar tekenfilms te laten kijken die u verantwoord vindt. U kunt dan ook zelf de tijdstippen en de tijdsduur bepalen van het kijken. U kunt hen dan tevens al jong leren om op een verantwoorde wijze van de computer gebruik te maken.

Ik wens u van harte wijsheid van de Heere bij het opvoeden van uw kinderen in een tijd waarin zoveel op u en hen af komt dat probeert van de Heere en Zijn dienst af te trekken.

Met hartelijke groeten,
G. Nieuwenhuis