Gedrag van vader naar kind

F.J. Bijzet / 2 reacties

Vraag

Is het normaal dat een vader zijn zevenjarige dochter steeds aanhaalt en op de mond kust?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik lees in je vraag een soort onderbuikgevoel van dat het niet normaal is. Op basis van je korte beschrijving kan ik niet veel zeggen. Behalve dat ik zelf een vader ben van drie kinderen. En die zijn allemaal jong geweest. Ik heb twee meiden en één jongen en ik haalde ze veel aan en kuste ze veel. Ook op de mond (toen ze jong waren). Dat was volkomen onschuldig en een teken van liefde en genegenheid. Toen ze ouder werden gingen ze vanzelf zich wat afweren en hun grens aangeven. En nu kus ik ze niet meer op de mond.

Ik denk dat in de meeste gevallen dergelijk gedrag gewoon een uiting van liefde is. Als je je wel zorgen maakt is het belangrijk te kijken naar het gedrag van het kind. Hoe gaat die met de aanhalingen om. En zijn er verder redenen om je zorgen te maken.

Ferdinand Bijzet

Lees meer artikelen over:

opvoeding
2 reacties
Catherine
De verhouding vader/dochter lijkt steeds vaker "verdacht" te worden. Door invloed van allerlei voorbeelden waarin het heel fout ging.
Deze moeder heeft een unheimisch gevoel als haar man hun dochter aanhaalt. Dat komt ergens vandaan. Hoe reageert de dochter? Spontaan, lachend en blij of terughoudend? Ik denk dat dit wel een graadmeter kan zijn.
Verder gaat het ook om het aantal keren misschien.
Het is heel normaal als een vader s'avonds zijn dochter knuffelt voor het naar bed gaan, maar als dat 10 keer per dag is, steeds op zijn initiatief, zou ik daar als moeder wel mijn bedenkingen bij hebben.
Omega
De vraag kan ook gesteld zijn door een buurvrouw. Of een paranoïde familielid.