Christelijke vriendinnen met andere geloofsopvattingen

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik heb een paar christelijke vriendinnen die er soms hele andere gedachten op na houden dan mij. Dat vind ik soms erg moeilijk. Ook omdat ik (nu voor de derde keer) met ze op vakantie ga. Zo denken ze bijvoorbeeld anders over zondagsrust (dan vinden ze dat ze zondags best naar het strand kunnen), gaan ze regelmatig zaterdagsavond uit (waar dan ook volop gedanst wordt en waar ze dan vaak midden in de nacht van terugkeren), draaien ze muziek waar ik niet echt achter kan staan en gaan ze naar allerlei gospelfestivals. Dat vind ik echt moeilijk.

Ook omdat ik het idee heb dat ze mijn mening niet snappen en ik daardoor ook vaak uit moet leggen waarom ik iets niet doe. Daarbij laat ik me dan soms ook wel weer een beetje beïnvloeden. Ook maken ze soms opmerking over die "reformatorischen" en "die zwaren". Soms kan ik het gewoon dan even niet meer hebben. Verder kan ik goed met de opschieten en ik ben ook al heel wat jaren vriendin, maar ik voel me best vaak rot als ze mij niet snappen of als ze bijvoorbeeld uitspraken doen over het of hun geloof, waar ik het niet mee eens ben.

Kunt u mij zeggen hoe ik hier het beste mee om kan gaan, want om ze zomaar te laten zakken dat vind ik dan ook weer moeilijk! Ik hoop dat u mij kunt antwoorden, want ik zit er best wel mee!

Antwoord

Wat is het moeilijk voor jou om hierin een weg te vinden. Fijn dat je met je vraag naar Refoweb gekomen bent. Want het is echt een probleem voor jou. Je wilt die vriendinnen niet graag laten vallen. Maar toch ben je het op belangrijke punten niet met ze eens. En dat komt vooral omdat je elkaar ontmoet in vakantiesfeer.

Wanneer je elkaar bijvoorbeeld op school ontmoet, dan merk je bepaalde verschillen niet zo snel op. Maar wel als je een tijdje dag en nacht bij elkaar bent. 't Is goed om je principes ook dan staande te houden. Dat is voor jou niet gemakkelijk. En het gevaar is inderdaad groot dat je je laat beïnvloeden. Nodig is dat je je bezint op wat je wilt met je leven. Zo gemakkelijk word je meegetrokken naar de dingen van de wereld. Belangrijk is dat je een persoonlijke relatie hebt met de Heere Jezus. Dat je ziet hoeveel Hij voor jou heeft willen doen. En dat je verlangt om naar Zijn wil te leven. En dat heeft dan ook zeker te maken met hoe je de rustdag invult en naar wat voor muziek je luistert.

Ondertussen zal het contact met je vriendinnen niet gemakkelijker worden. Want zij zullenzich er aan storen dat je bepaalde dingen anders doet dan zij. Het is mogelijk dat hen dat irriteert, omdat ze zich in hun geweten aangesproken voelen.

Toch zullen ze door hun opmerkingen e.d. jou wel steeds weer tot nadenken brengen. Want je moet een antwoord hebben.  Je moet dan stilstaan bij wat het geloof voor jou betekent en bij de consequenties van het geloof in het dagelijkse leven. Je hebt daarin de Heere ook nodig. Zo kan het je tot gebed brengen.

Het is op zich niet erg als je het soms moeilijk hebt. De Heere kan dat gebruiken. Juist door mensen die het niet met je eens zijn, kun je zo heel veel leren, juist ook over de belangrijkste dingen van het leven

Vraag je daarbij ook af, wat je voor je vriendinnen zou kunnen betekenen. Door je voorbeeld en door wat je zegt,  kan het zijn dat ze tot nadenken komen. Als  je je daarbij alleen voelt, denk er dan aan, dat de Heere Jezus met je wil zijn. Zijn woord tot Zijn discipelen en tot heel Zijn Kerk is: "Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld".  Je staat dan ook niet echt alleen. Bovendien: velen ervaren dezelfde strijd als jij. Soms zelfs tot in het huwelijk toe.

Als je voelt dat je helemaal meegenomen wordt in de levensstijl van je vriendinnen, zul je je wel moeten afvragen: ben ik zo wel op de goede weg. Kan ik hier wel mee doorgaan. Als je dan zou moeten breken met hen, of als zij breken met jou (omdat ze je niet meer verdragen), geeft dat best wel verdriet en kun je je soms heel alleen voelen, maar de vriendschap met de Heere (Psalm 103:5 berijmd) is het belangrijkste.

Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

vriendschap