Endometriose

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is niet goed overgekomen. Ik had een vraag gesteld over endometriose. Daar stond in dat ik nu last heb van tussentijdse bloedingen en bloedverlies bij inspanning, hardlopen/fietsen. Heel erg vervelend dus. Horen deze klachten bij endometriose of moet ik hiermee weer naar de gynaecoloog?

Antwoord

Hieronder wat Wikipedia-informatie over endometriose. Abnormaal bloedverlies kan passen bij endometriose, zo kun je lezen. Blijft op afstand altijd lastig om te zeggen dat het in jouw geval ervan komt. Ik ken het niet echt als inspanningsgebonden klacht. Wanneer dat soort klachten frequent voorkomen zou ik teruggaan naar de specialist, temeer daar aan endometriose iets te doen is.

Hoe endometriose ontstaat is niet precies bekend, maar er zijn een aantal mogelijke mechanismen: Retrograde menstruatie: tijdens de menstruatie verlaat het grootste gedeelte van het bloed met endometriumweefsel via de vagina het lichaam. Maar een klein gedeelte stroomt via de eileiders de buikholte in. In principe wordt dit door het lichaam opgeruimd, maar soms blijven er endometriumcellen in leven. Deze kunnen dan endometriosehaardjes vormen.

Lymfogeen: mogelijk verspreiden endometriumcellen zich via de lymfevaten.
Hematogeen: endometriose komt ook buiten de buikholte voor, bijvoorbeeld in de borstholte (thorax). Dit kan alleen verklaard worden doordat endometriumcellen zich via de bloedbaan verplaatsen.

Directe transplantatie: Bij operaties kunnen endometriumcellen via het instrumentarium in de wondranden terechtkomen, waardoor in het operatielitteken endometriose ontstaat.
Metaplasie: Mogelijk zijn de cellen van het buikvlies in staat om te veranderen in endometriumcellen. Het is echter niet bekend wat voor prikkel de cellen hiertoe kan aanzetten.
Endometriose kan geheel asymptomatisch zijn. Secundaire dysmenorroe (abnormale menstruatiepijn). Pijn in onderbuik. Dyspareunie (pijn bij geslachtsgemeenschap). Abnormaal bloedverlies (vaginaal/anaal/urine). Infertiliteit (onvruchtbaarheid).

Bij het speculumonderzoek is soms een blauwig plekje in de vaginaplooi tussen de baarmoederhals en de endeldarm zichtbaar. Bij het vaginaal toucher kan de arts voelen dat de eierstokken gezwollen zijn als er endometriomen in zitten, of pijn bij het opdrukken van de baarmoeder. Endometriomen zijn bij echografie op het beeldscherm zichtbaar als ronde grijze structuren. Om definitief de diagnose 'endometriose' te kunnen stellen is een laparoscopie (kijkoperatie) nodig.

Behandelmogelijkheden: anticonceptiepil (zodat het aantal menstruaties vermindert); progestagene hormoontherapie (dit voorkomt het dikker worden van het baarmoederslijmvlies); Mirena-spiraaltje (dit bevat ook een progestageen hormoon, en heeft als voordeel dat er minder hormoon in de bloedbaan komt, waardoor er minder bijwerkingen optreden); danazol (mannelijk hormoon, dit blokkeert de menstruatiecyclus); GnRH-hormoon (dit brengt de patiënte in een kunstmatige menopauze, totdat het gebruik van deze medicatie weer gestopt wordt); Operatief (meestal mbv. een kijkoperatie, indien veel adhesies en/of uitgebreide endometriose, dan gebeurt het nog vaak mbv. een laparotomie); Cystectomie (verwijderen van de blaas); coagulatie/laser-evaporisatie van de endometriosehaardjes; adhesiolyse (losmaken van verklevingen die door de endometriose zijn ontstaan); als laatste redmiddel: verwijderen van de eierstokken (ovariectomie), en indien nodig ook de baarmoeder (hysterectomie) als door de endometriose de darm of ureter dicht zijn gaan zitten, deze weer doorgankelijk maken

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

Endometriose