Sceptisch over bioresonantie en orthomoleculaire geneeskunde

drs. P. C. Hildering | Geen reacties | 08-07-2008| 00:00

Vraag

Ik hoor tegenstrijdige berichten over zogenaamde bioresonantie en orthomoleculaire geneeskunde. Persoonlijk ben ik meer dan sceptisch. Zou een arts zijn mening kunnen geven over de al dan niet wetenschappelijke bewijzen voor deze alternatieve geneeswijzen en het effect hiervan? Wellicht is het ook fijn als een predikant de ethische kant van de zaak zou willen belichten.


Antwoord

Beide methoden vallen onder de alternatieve geneeswijzen en gaan uit van natuurlijke processen. Zoals bij alle alternatieve geneeswijzen is het grote probleem dat er geen wetenschappelijke bewijzen zijn voor effectiviteit. Moet er gelijk aan toe voegen: van sommige medicijnen weten wij ook niet hoe ze werken, maar van alle reguliere medicijnen is op zijn minst wel werkzaamheid aangetoond. Voor zover ik kan overzien zijn het geen methoden die stoelen op een voor ons af te wijzen basis.

Natuurlijk is het wel van belang welke achtergrond een eventueel te raadplegen "genezer" werkt. Ook daarbij voeg ik toe: dat geldt ook voor de zg. "regulieren".

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medischnatuurgeneeskunde

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
    24-04-1953
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
158 artikelen
drs. P. C. Hildering

Bijzonderheden:

Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Broer in klauwen van satan

Vanmorgen heb ik iets verschrikkelijks ontdekt op de laptop van mijn broer van begin 20. Het was verkeerd van mij om op zijn laptop te kijken, maar ik maak me zorgen. Hij heeft een depressie al bijna ...
Geen reacties
08-07-2021

Trouw naar de kerk maar de Heere niet zoeken

Geachte ds. Den Ouden. Ik heb uw laatste antwoord gelezen op de vraag “Hoe nader ik tot God.” Mag ik daar ook nog iets over vragen? Het gaat over mijn vrouw. Zij heeft een nette levenswandel, gaat tro...
1 reactie
08-07-2009

Gave van de onthouding of man naar Gods hart

Ik ben vanaf gisteren bezig met vanaf het begin de Bijbel te lezen en daarbij een stukje te schrijven hoe ik het in mijn eigen (ook geestelijke) leven ervaar. Nu was ik dus bij Genesis 2, over de sc...
2 reacties
08-07-2022
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag