Broer in klauwen van satan

Ds. D. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Vanmorgen heb ik iets verschrikkelijks ontdekt op de laptop van mijn broer van begin 20. Het was verkeerd van mij om op zijn laptop te kijken, maar ik maak me zorgen. Hij heeft een depressie al bijna anderhalf jaar, maar heeft nog geen hulp gezocht. Ik doorzocht zijn surfgeschiedenis in de hoop dat ik zou achterhalen wat er in hem omgaat. In de liedjes waar hij naar luistert komt vrijwel steeds de duivel voor.

Eind vorig jaar is het allemaal begonnen. Eerst rookte hij wiet, daarna gebruikte hij een paddo met een tijdelijk ademstilstand als gevolg. Een aantal dagen later belandde hij in een soort psychose. Hij zei dat hij het gevoel had dat hij letterlijk vast zat in de klauwen van satan. Hij ervaarde het alsof hij in de hel was en voelde de wanhoop van de zielen. Toen zei hij nog dat hij dat nooit meer wilde ervaren en zeker niet voor eeuwig, maar dat lijkt hij nu te zijn vergeten. Ik heb de Heere gevraagd of Hij hem weer terug wil brengen tot Hem, maar wat kan ik nog meer doen? Ik ben zo verdrietig.

Een 28-jarige vrouw.

Antwoord

Wat een nare en heftige situatie! Ik proef in jouw vraag en de manier waarop je de dingen onder woorden brengt dat je grote zorgen hebt over jouw broer. Door de bloedband verbonden leven jullie met elkaar mee, in goede maar ook in kwade dagen. Je geeft zelf al aan dat je door jouw bezorgdheid soms de grenzen van het betamelijke overgaat en zijn zoekgeschiedenis bekijkt. Terecht dat je aangeeft dat het verkeerd van je was. Maar blijkbaar is door wat je aantrof je bezorgdheid aangewakkerd. Als je jezelf wat inleest over wat drugs met je kunnen doen is die zorg goed te plaatsen. Ik ben zelf (gelukkig) geen ervaringsdeskundige op dit gebied, maar dat drugs je van hoogtepunten naar dieptepunten sleept is wel duidelijk. Nu jouw vraag. Kun je naast bidden nog iets anders doen?

Ik denk dat het goed is dat ik begin met op te merken dat jij jouw broer niet kan veranderen, hoe graag je dat ook zou willen op dit punt. Het is iets dat je niet van hem kunt overnemen of voor hem kunt doorstaan. Waar je wel (naar de mens gesproken) invloed op hebt is wie jij voor hem bent in deze tijd. Ik proef in je vraag liefde en bezorgdheid, laat dat ook merken door wie jij bent in zijn omgeving. Door jouw liefde, aandacht en zorg kun je laten zien dat hij er niet alleen voor staat, dat er een uitweg is en zo kun je iets van Gods genade zichtbaar maken, Hij die de verloren zondaar opzoekt en tot Zich roept. Gezien zijn leeftijd zal hij zelf keuzes (moeten) maken over (professionele) hulp, maar dat betekent niet dat jij geen hulp kunt zoeken. Als is het om te zien hoe je er zelf het beste mee om kunt gaan. Zoek pastorale en/of professionele hulp.

Ik wens je heel veel sterkte toe en bidt jullie allen Gods nabijheid toe in deze moeilijke tijd!

Met broederlijke groet,
Ds. D. van der Wal