Pestverleden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Kan het pestverleden je relatie belemmeren? In de achterliggende jaren heb ik verschillende leuke en lieve jongens ontmoet. Ook verkering gehad. Nu heb ik weer een leuke lieve jongen ontmoet, iemand die in mijn ogen helemaal bij mij past. Ik weet dat het ook andersom is. Toch voel ik geen liefde voor hem, ook al zou ik dat graag willen. Is dit niet een stukje bindingsangst? Toen ik hem voor het eerst ontmoette, had ik niet gelijk het gevoel van:  "Yes, dit is hem." Na een paar keer contact met hem, had ik dat wel. Vorige week had ik ook heel sterk het gevoel van, ik wil bij hem zijn en met hem verder gaan. Nu is dat gevoel helemaal weg. Een leeg gevoel. In het verleden ben ik gepest. Ik begrijp dan ook niet wat een jongen in mij ziet (mezelf heb ik wel geaccepteerd, ik ben zoals ik ben en het is goed). Het weerhoudt me om een relatie aan te gaan. Ergens wil ik het ook niet, vanwege de angst dat het weer met een paar maanden uit gaat. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik je verhaal lees heb je voor jezelf aardig in de gaten hoe een en ander bij jou werkt! Natuurlijk heeft het vroegere gepest-zijn invloed op het aangaan van vriendschappen en relaties. Een stukje zelfbescherming bouwt iedereen in binnen allerlei relaties. Geef jezelf dus rustig de tijd om uit te zoeken met wie je wel vriendschap wilt sluiten en met wie niet. Afgewezen worden is nooit leuk. En bindingsangst heeft dáár zeker mee te maken. Juist daarom is liefdesverdriet ook zo’n speciaal soort verdriet. Want dat treft je als de persoon die je bent.

Als je met deze vriend verder wilt: geef jullie liefde –als die er reeds is of komen kan- de kans om te groeien. Het is echter niet: vandaag houd ik van je, maar morgen niet (meer). Ik heb weleens vaker gezegd: liefde is net als een teer plantje, dat licht, lucht, ruimte en voeding nodig heeft wil het een sterke boom worden. Dat kost tijd, waarbij je als partners ook nog eens verschillend omgaat met die tijd (de een wil soms sneller dan de ander). Daar komt het begrip ‘trouw’ om de hoek kijken. Zou je met deze jongen je verdere leven willen gaan delen –omdat het een lieve jongen is, zoals je schrijft- is het enige wat je doen kunt om jezelf zekerder te voelen: maak je gevoelens bespreekbaar naar hem. Als hij de ware is voor jou zal hij laten merken wat jij voor hem betekent. Evengoed geldt dat voor jou: laat hem weten wat jouw gevoelens over hem zijn. Zelfs al is ‘houden van’ voorlopig nog een groot woord. Er valt dus wat te bepraten, als je dat intussen al niet hebt gedaan, want je moest even op mijn reactie wachten!

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

pesten
5 reacties
Sophie27
Een pestverleden tekent je.
Maar je kunt daar zeker bovenop komen! Ik denk wel dat er iets in je ontwricht is, wat of lange tijd nodig heeft om te helen of wat altijd je kwetsbare plek zal blijven.
Probeer niet te vaak te zeggen: 'ik snap niet wat je in me ziet' of 'ik kan niet begrijpen dat je van me houd'. (o.i.d.) Dat maakt de ander monddood en er is niets zo erg als de liefde van de ander voor jou te ontkennen. Jij kunt dat namelijk niet voor de ander invullen.
Geef het de tijd. En vraag jezelf niet te vaak of: ik hou van hem, ik hou niet van hem..
Misschien ben je onzeker en dat heeft ook invloed op zulke gedachten. Als jij echt niet meer van hem houd, dan voel je dat echt wel. Laat je niet gek maken door de onzekere gedachten!
Daniel
vorige week hield ik nog van mijn vrouw, gelukkig deze week ook nog en de volgende week ook. ik ben nooit gepest, ze kunnen me de bout hachelen, maar mijn vrouw is vroeger wel gepest, naast mij zal ze nooit gepest worden. mijn vrouw is er voor mijn verlatingsangst, ik voor haar pestverleden. we redden het wel.

beste vragenstelster, je kunt elkaar steunen en ook afvallen, welke keuze maak je?
rian2
Je mag dit ook in gebed bij de HEere brengen.
Vraag maar om Licht op je pad..en rust.
Hij wijst je de weg.
Vraag je eens eerlijk af hou ik van deze jongen?
Ben zelf heel veel gepest....heb veel moeite gehad om te binden aan mensen.
En ook om liefde te ontvangen
Je mag zijn wie je bent..je bent uniek..
Sterkte met deze worsteling.
sydneylover
Daniel

'mijn vrouw is er voor mijn verlatingsangst, ik voor haar pestverleden. we redden het wel.'

+1
arjan203
Dit verhaal lijkt wel een beetje op wat ik meemaak.

Ik probeer een meid te bereiken met een verhaal wat wel lijkt op het verhaal van de vragenstelster.
Zij heeft een negatief verleden, ik heb verlatingsangst. Mooi samengevat, Daniel, er zijn er dus meer in NL. xP

Ik hoop dat de vragenstelster gelukkig word, ik heb geen ervaring op dit gebied, dus ik kan geen praktisch advies geven.

Gods zegen toegewenst.