Wat is het verschil tussen het geloof in gemeenschap met de belijdenis van het v...

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen het geloof in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht EN in overeenstemming van het voorgeslacht?

Antwoord

Het verschil tussen het geloof in gemeenschap en in overeenstemming met de belijdenis. Volgens van Dale betekent overeenstemmen: dezelfde stem, kloppen met, van dezelfde mening zijn. Gemeenschap betekent: het gemeen hebben van iets. In de discussie over hoe ons belijden staat t.o.v. van het voorgeslacht, is er een verschil ontstaan hoe we deze woorden gebruiken. Voor hen die geen absolute binding willen aan de belijdenis, zoals de vrijzinnigen, wordt gezegd dat we in gemeenschap met de voorvaderen staan. Dat geeft dus ook ruimte voor belijdenissen die in strijd zijn met die van de vaderen. Wie een absolute binding wil met de belijdenis van de voorgeslachten gebruikt daarom de woorden in overeenstemming met.

Ds. A. J. Schalkoort