Het is niet gezond als een kind een kind blijft in de genade, maar is de prediki...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Het is niet gezond als een kind een kind blijft in de genade, maar is de prediking ook niet van invloed hierop?

Antwoord

Beste vraagsteller of -stelster,

Je vraag houdt het antwoord denk ik al in. Dat klopt. Als wij in de prediking niet verder komen, dan een voortdurende herhaling dat een mens wederom geboren moet worden, dan blijf je in het beginstadium - dan blijf je een baby.

M. Lloyd-Jones heeft mij geholpen als hij schrijft: Menig christen is te vergelijken met een aannemer, die een huis gaat bouwen. Hij graaft geulen voor de fundering. Metselt die en breekt het vervolgens weer af. Daarna gaat hij het weer opbouwen! Wat gaat er met zo’n aannemer gebeuren? Die gaat failliet en krijgt niets af. Maar er is geen aannemer die zo raar doet. Waarom doen wij het in het geloof dan wel? Waarom geloven wij niet dat het fundament gelegd is in Christus? Zie 1 Corinthe 3:9 vv.

Een moeder stopt een baby ook niet terug in haar buik, maar volgt nauwkeurig het voedselpatroon, dat haar geleerd is en wordt. Waarom kunnen wij kinderen wel lijfelijk (op)voeden, maar niet geestelijk?

De dagelijkse bekering sluit geen voortgaande levensheiliging uit maar in. Wij breken niet af wat goed is, maar zoeken naar het voortgaande werk van de Heilige Geest. Maar dan gaat het om een zeker weten dat al Gods beloften in Jezus Christus amen zijn en door de Heilige Geest aan ons gegeven worden door een levend geloof. Maar geloof en verlang dan ook dat de Heere doorwerkt. Zo mag de dag vandaag een overwinning zijn op de dag van gisteren - zegt Calvijn. Een mooi voorbeeld vind je ook in Handeling 18:24-28.

Naar ik hoop heb ik je hiermee verder geholpen. Een mooi boekje dat je verder kan helpen is Dr. G. van den End: “Groeien in het geloof.”

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp