In mijn vakantie ongesteld

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

In de zomervakantie hoop ik twee weken op vakantie te gaan. Nu zal ik waarschijnlijk midden in mijn vakantie ongesteld worden. Dit vind ik absoluut niet fijn. Zeker niet aan het strand. Ook gebruik ik nooit tampons, omdat het niet lukt om deze in te brengen. Kan ik hiervoor om deze reden de pil gaan slikken? En werkt dit dan gelijk bij iedereen? En voel je je dan in die periode ook nog naar? Zelf vind ik het nogal een stap om hiervoor naar de huisarts te gaan. Of is dit een normale vraag en zijn er meer meisjes/vrouwen die hiervoor naar de huisarts gaan? Zonder recept is de pil immers niet verkrijgbaar.

Antwoord

Er bestaan twee manieren om de menstruatie te reguleren of uit te stellen. De eerste is met een hormoonpreparaat (progestageen). Veel gebruikt wordt Primolut. Je moet minstens drie dagen voor de te verwachten menstruatie beginnen, en drie tabletten per dag slikken. Wanneer je ermee stopt wordt je 1-2 dagen later ongesteld. Je kunt, bij een redelijk regelmatige cyclus, dus uitrekenen hoeveel tabletten je nodig hebt. Soms kan er sprake zijn van iets tussentijds bloedverlies, een beetje hoofdpijn en misselijkheid. In de praktijk valt dit erg mee. Hoe langer je uitstelt, bv. meer dan tien dagen, hoe groter de kans op doorbraakproblemen.

De tweede manier is de gewone pil. Je begint met een strip op de eerste dag van de menstruatie, slikt drie weken de pil, en in de vierde week, de stopweek word je ongesteld. De meeste pillen kun je ook een poosje doorslikken, bv. vier weken, doordat je direct doorgaat met de volgende strip. De eerste paar pilstrippen kunnen dezelfde bijwerkingen geven als het eerder genoemde medicijn.

De Primolutachtigen werken niet als anticonceptie, de gewone pil wel. Wanneer anticonceptie niet gewenst is en je meer een weekje wilt uitstellen, is de eerste manier het meest voor de hand liggend, maar beide kunnen. Voor beide medicijnen heb je een recept nodig. Veel artsen schrijven dat wel voor via een telefonisch spreekuur, is mijn indruk.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

de pilmedisch