Welke merk pil werkt niet abortief

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Over enige tijd hopen we te gaan trouwen. We hebben er goed over nagedacht en willen de eerste maanden van ons huwelijk (zes tot twaalf) niet openstaan voor een eventuele zwangerschap. Als voorbehoedmiddel kiezen we waarschijnlijk voor de pil. Kunt u aangeven welke pil (merk) niet abortief werkt?

Antwoord

In principe werkt de pil niet abortief. Het doel is namelijk het stilleggen van de eierstok. Dat doet de pil, mits juist ingenomen en mits juist door de darm opgenomen (NB diarree of andere medicatie zoals antibiotica) volgens onderzoeken goed. Toch blijft er wel het raadsel hoe het kan dat er een enkele zwangerschap ontstaat tijdens pilgebruik zonder aanwijsbare fout in inname of opname. Ik heb in mijn praktijk daar enkele malen gezonde kinderen uit geboren zien worden. Dat geeft al aan dat er in die gevallen geen abortieve werking is geweest.

Er zijn echter stemmen die aangeven dat een abortieve werking (in dit geval wordt bedoeld een onmogelijke innesteling vanwege onvoldoende kwaliteit slijmvlies) mogelijk is. De bijsluiters spreken daar ook over. Bewijzen heb ik nooit gezien of gelezen.

Overigens is er ook nog de methode van NFP (Natural Family Planning), wellicht een betere oplossing? Er zijn zo'n 30 consulenten in het land die jullie daarover kunnen voorlichten. Maar zou je toch kiezen voor een pil, neem dan niet de laagst gedoseerde.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

de pilmedisch