Ik dacht na over de Tien Geboden van God en de gedachte kwam bij mij op: deed Es...

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik dacht na over de Tien Geboden van God en de gedachte kwam bij mij op: deed Esther geen overspel toen ze met koning Ahasveros trouwde? Hij was immers gescheiden en niet om hoererij gescheiden. Ik weet dat God dit alles heeft bestuurd en dat Hij het goed heeft gedaan. Maar hoe kan dat dan? Want je mag toch ook niemand trouwen die verlaten is, anders dan om hoererij? Ik weet dat we niet alles hoeven te begrijpen, maar ik was er erg benieuwd naar hoe dit rijmt met alles over scheiden in de Bijbel. Alvast bedankt.

Antwoord

Beste vriend(in),

Dat Ahasveros zich heeft laten scheiden van Vasthi lezen we niet zo letterlijk in de Bijbel. Wel dat zij afgezet wordt als Koningin en het contact tussen hem en haar verbroken wordt. Ik begrijp je vraag. Natuurlijk deugt wat Vasthi wordt aangedaan en het zoeken naar een nieuwe Koningin van geen kant. (Dat geldt trouwens ook van het bezitten van een harem.) Dit valt natuurlijk niet te rijmen met wat de Bijbel zegt over huwelijk en echtscheiding. We kunnen dan ook respect hebben voor Vasthi. In haar weigering is ze veel vrouwen en meisjes ten voorbeeld.

Verder moet je bedenken dat de heidense Ahasveros in een heel andere maatschappij leefde dan wij. Bovendien werd hij niet zoals wij wekelijks bepaald bij Gods norm, de Tien Geboden. Hij was een oosters despoot die kon doen en laten met zijn onderdanen wat hij wilde.

Een jong meisjes als Esther had helemaal geen keus. In de Tweede wereldoorlog hielden de Duitsers wel eens een razzia. Dan werden allerlei mensen opgepakt. Ze hadden maar mee te gaan. Zo is er hier sprake van een razzia waarbij mooie meisjes werden opgepakt en waar de Koning er dan een van uit kiest. Volgens mij mag je Esther niet beschuldigen van overspel.

Mensen als Ahasveros hebben een eigen verantwoordelijkheid. Daar komt God in het oordeel op terug. Ondertussen gaat Gods bestuur over alles. De Heere heeft dit laten gebeuren en dat gebruikt om zo de aanslag op zijn volk Israël te voorkomen. God is niet de auteur, de bron van het kwaad, maar Hij kan het wel ten goede gebruiken. Denk maar aan een bergstroom, die zijn bron in de bergen vind. Een ingenieur kan die bergstroom laten kanaliseren en gebruiken voor goede doeleinden, maar hij is niet de veroorzaker van die waterstroom. Wij mensen blijven voor het kwaad verantwoordelijk, de Heere kan het echter gebruiken en toch houdt Hij er schone handen bij.

Laten wij kleine mensen Gods vaak onbegrijpelijk beleid maar eerbiedig aan bidden. "Maar d'altoos wijze raad des HEEREN, houdt eeuwig stand, heeft altoos kracht "( Ps. 33:6 berijmd).

Hartelijke groet en bedankt voor je vraag. Fijn dat je  zo over deze dingen nadenkt.

Ds. A. van Vuuren.