Beste ds. Simons. Ik weet dat het rare vragen zijn. Daarom durf ik ze eigenlijk ...

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Simons. Ik weet dat het rare vragen zijn. Daarom durf ik ze eigenlijk ook aan niemand te stellen. 1. Wat zou u doen als je het leven (en sterven) niet meer ziet zitten? 2. De Heere zegt: "Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" (Joh. 6:37). Wil God dan ook nog mensen hebben die soms niet meer verder willen leven en die met zulke gedachten dus rechtstreeks in gaan (wat zonde is) tegen het doel waarom Hij de mens geschapen heeft? Ik hoop dat u ze wilt beantwoorden. Alvast bedankt voor uw moeite! Hartelijke groet van een 20-jarig meisje.

Antwoord

Beste vriendin,

Ik val maar met de deur in huis; er zijn geen rare vragen. Je voelt dat zo, maar het is niet zo. Voor jou zijn dit serieuze vragen. Niet alleen voor jou maar ook voor mij. Ik kan begrijpen dat je ze eigenlijk aan niemand durft te stellen. Je denkt dat deze vragen alleen bij jou zo’n diep spoor trekken. Je denkt dat jij alleen met dit ongeloof beheerst wordt. Dit is niet zo, maar ik kan begrijpen dat je zo denkt. Goed, nu je vraag; wat zou u doen als je het leven en sterven niet meer zit zitten? Wat moet ik hier op antwoorden? Ik zit nu in zo’n andere situatie als jij. Toch weet ik uit mijn verleden wat dit gevoel is... En dan geen hoop. Nee, ook geen uitzicht op een ander vaderland (Hebr. 11:10). Je zou toch bijna een eind er aan maken toch? Je weet dat je dit niet mag doen en je durft het niet uit te spreken en te delen met anderen, maar het borrelt zomaar op van binnen. Je voelt je goddeloos en zondig. Je hebt geen kracht op veder te strijden. Het liefst zou je alles willen laten gaan. Net als een stok die meegevoerd wordt door de stroom van het water. Nee, niet meer vechten tegen die stroom, het heeft toch allemaal geen nut en zin meer, toch? Waar leef je eigenlijk nog voor? Afgekeurd, aan de kant gezet. Teleurgesteld in jezelf en in anderen toch? En als God dan ook niet meer hoort waar moet je dan nog heen?

Een stemmetje zegt; was ik maar dood, dan ben ik in ieder geval overal vanaf. Dan ben ik in ieder geval af van dat ‘rotte’ gevoel van binnen. Zo lijkt het, omdat je niet meer kan en niet meer weet hoe het veder moet. Maar ja zo werkt het niet. Nee, zo vluchten we kamer in en kamer uit. Het lost zo niets op, beste meid. Je bent op deze manier in gesprek met de duivel. In ieder geval met stemmen uit de boze. Nooit, maar dan ook nooit moet je met de duivel in gesprek gaan. Hij neemt je mee naar moedeloze vertrekken. Hij sleept je ziel mij en je psyche naar donkere en bange momenten. Hij is een leugenaar. Een bedrieger, onbetrouwbaar en een mensenvernieler.

Je tweede vraag is; wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen (Joh. 6:37) je vraag is; geldt dit ook nog voor mij? Voor iemand die het leven niet meer ziet zitten? Die zo goddeloos is dat ze liever dood is dan leeft? Voor iemand die helemaal niet tot Gods eer leeft? Goed, ik kan jou vraag natuurlijk heel kort beantwoorden en tegen je zeggen; er staat in de bijbel dat Hij niet gekomen is voor rechtvaardige maar voor goddeloze (Marcus 2:17). Toch is daar jou vraag niet mee beantwoord.

Je durft helemaal niet meer te komen. Maar in de tweede plaats heb je geen kracht om tot Hem te vluchten. Je voelt je door alles lamgeslagen. Geestelijk lam. Maar luister eens; weet je wat Evangelie is? Christus zoekt het verlorene! Hij laat 99 rechtvaardigen achter en gaat op zoek naar die ene (Lukas 15:1). Die ene die wegliep. Moedwillig, bewust, expres. Tegen beter weten in. Maar Hij zoekt en vindt, dat weet ik zeker. Hij komt met Zijn boodschap ook bij jou door de prediking van het Woord. Hij klopt op de deur ook van jou hart. Nee, dat kan niet hè? Nee, je gevoel zegt dat het niet kan, maar het Woord zegt dat het zo is. Hoor maar; Zie ik sta aan de deur en ik klop, of zoals in Spreuken 9:3; de opperste Wijsheid staat op tinnen van de tempel en roept; wie is slecht? Hij kere zich herwaarts.

Wat een  gevecht. Een gevecht? Ja dwars tegen je gevoel in. Je gevoel zegt; het is verloren, het kan niet voor jou. Het Woord zeg; nabij u is het Woord in uw mond en in uw hart. Zo dichtbij? Ja, zo dichtbij gebracht. Gebracht door Hem die van zo ver weg kwam. Hij kwam uit de eeuwigheid, om goddeloze te zoeken. Nee, hij kwam niet voor ‘zoekende’ mensen. Ook niet voor hen die erop stonden te wachten. Maar voor hen die gebonden waren, onwillige en onmachtig. Kom grijp moed, je ziel zal eeuwig leven. Christus leeft ook vandaag. Nee, hij zoekt niets in jou, alles ligt alleen in Hem. In Hem alleen. Laat je maar zaken op dat enige fundament Christus en je bent voor eeuwig behouden.

Hem zei de lof. Zou je ook niet willen gaan zingen? Nee, niet over jou en mij. Maar over Hem. Met Hem. Eeuwig?

Je dominee A. Simons, Vinkeveen