Ik weet niet hoe ik bidden moet

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag antwoord willen ontvangen van een CGK-dominee. Ik ben een meisje van 15 jaar en ik weet niet hoe ik bidden moet. Dan kan wel gezegd worden: neem het Onze Vader dat heeft Jezus ons gegeven, maar ik wil niet iedere keer hetzelfde bidden. Er was iemand die zei dat je eerst al je zonden moest belijden voor je verder kon bidden, omdat dat anders tussen God en mij in zou staan. Klopt dit? Ik kan me niet alle zonden meer herinneren, dus hoe moet ik dat dan doen? Ook was er iemand die zei dat je een bepaalde volgorde bij het bidden moest hebben, klopt dit? En wat is die volgorde dan? Hoe vaak moet je bidden? En kun je alles tegen God zeggen? Ik probeer soms te bidden, maar ik zeg van alles door elkaar en het lukt me gewoon niet. Ik hoop dat ik een duidelijk antwoord hierop kan krijgen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Dank voor deze vraag. Bidden moet je leren van de Heere Zelf. Zie Lucas 11:1. Van uit onszelf kunnen we niet echt bidden. Doen we het  wel dan kan het soms zijn het inleveren van ons verlanglijstje bij de hemel. Dat is egoïstisch vragen om dingen die niet in onze macht staan. Het gaat om een biddend leven. Het (opr)echte gebed kun je vergelijken met de ademhaling. Als je gezond ademhaalt, leef je echt. Als je echt (leert) bidden, ben je een kind van God en wil je de Heere dienen en volgen.

Dat wil de Heilige Geest je leren. Hoe? Ik raad je aan eerbiedig in de Bijbel te lezen. Begin maar in het Psalmboek (OT) of in de evangeliën (NT). Als je bijvoorbeeld psalm 1 gelezen hebt, bid je daarna en je vraagt eerbiedig aan de Heere of Hij de inhoud van die psalm aan je hart wil toepassen. Zo krijg je lijn in je gebed. De Bijbel Zelf. En grond onder je gebed. Weer de Bijbel zelf. Het moet van Gods kant komen dat echte bidden. En dat zal en wil de Heere doen, zie bijvoorbeeld Mattheus 7:7-12. Dan zal je hart ook echt opengaan zodat je ‘echt’ contact krijgt.

Dat echte bidden is een levenshouding van Gods kinderen. Het is een wonder dat je met God in contact kunt komen en alles met Hem kunt overleggen. Daarom wordt het oprechte gebed uitgelegd in het stuk van de dankbaarheid in de Catechismus (Zie HC zondag 45). In die weg leert de Heilige Geest je je eigen zonde en schuld kennen. Dit is geen voortraject dat je eerst zelf moet bereiken voordat je aan bidden mag denken. Nee, daar leidt de Heere je in als je tot geloof komt. Zie ook Rom. 8:26. Je komt dan helemaal open te liggen voor Gods alziende ogen en Zijn alwetendheid. Maar dat is niet erg. Want Hij pint je niet vast op je zonde en schuld. Maar leert je die eerlijk aan Hem te belijden en Hij wil ze genadig vergeven.

De volgorde van bidden leert de Bijbel je zelf wel. Het is goed om op vaste tijden te bidden. Maar Gods kinderen leiden een biddend leven, dus bidt zonder ophouden (zie Rom. 12:12 en  1 Thess. 5:17). En het oprechte gebed is altijd om Jezus’ wil. Aan onze kant is het immers verzondigd. Maar de Heere Jezus heeft het verdiend voor allen die Hem vrezen en deelt sinds Hemelvaart Zijn schatten en gaven (geestelijke en natuurlijke) uit!

Ik wens je zo’n biddend leven toe!  Denk aan dat bekende psalmversje(81:12): opent uwen mond/eist van Mij vrijmoedig/op Mijn trouwverbond/ al wat u ontbreekt/ schenk Ik zo gij ’t smeekt/ mild en overvloedig! - zegt de HEERE Zelf tegen een volk dat van Zijn wegen afwijkt. Wat een wonder van genade.  Groet en zegen op, om en na Pinksteren!

Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

bidden