Onregelmatige menstruatie na stoppen met pil

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 21 en sinds een poosje gestopt met de Diana-pil die ik slikte voor mijn acné. Na de laatste menstruatie nadat ik de pil had geslikt -waarna ik stopte met het slikken van de pil- werd ik na 2,5 week al weer ongesteld. Nu de tweede keer na 23 dagen weer. Voordat ik de pil slikte had ik gewoon een regelmatige, maandelijkse cyclus. Kan het zijn dat je als je stopt met het slikken van de pil, je menstruatie een paar keer onregelmatig is en gaat dit vanzelf weer over?

Antwoord

Beste jongedame van 21 jaar,

Na het stoppen met de pil -waarbij elke vrouw om de vier weken een bloeding heeft- krijg je je eigen cyclus terug. Dit kan zowel onregelmatig als regelmatig zijn. Het is niet te voorspellen hoelang het zal duren voordat je weer regelmatig menstrueert; ook is het niet te voorzeggen of je überhaupt weer regelmatig zal menstrueren. Overigens vinden we een cyclus normaal tussen de 21 en 35 dagen (geteld vanaf de eerste dag van de menstruatie tot de eerste dag van de volgende menstruatie).

Een onregelmatige cyclus vinden artsen niet zorgwekkend. Het wordt wel door sommige vrouwen als hinderlijk ervaren niet exact te weten wanneer zij hun menstruatie kunnen verwachten. Een onregelmatige cyclus kan verder hinderlijk zijn wanneer men zwanger wil worden: het tijdstip van de eisprong laat zich niet zo makkelijk voorspellen.

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

de pilmenstruatie