Genegenheid of houden van

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds twee maanden een lieve vriendin. Het klikt van alle kanten goed tussen ons. Toch heeft zij vaak last van twijfels. Ze is bang dat ze niet genoeg van me houd. Ze schrikt dan van haarzelf en denkt dat de basis voor een eventueel huwelijk niet goed is. We praten hier ook wel eerlijk met elkaar over. Zelf geloof ik stellig dat ze echt om me geeft, ook al denkt zij vaak van niet! Daarom probeer ik van alles om haar daarvan te overtuigen. Dat helpt dan ook wel, maar daarmee is die twijfel nog niet helemaal weg (is gelukkig niet zo heftig meer). Ze weet dat verliefdheid op zich geen basis is en dat ze zich hier ook niet op blind moet staren! Ik wijs haar er dan op dat die andere dingen zoals: graag bij elkaar zijn, elkaar begrijpen, goede maatjes zijn, het geloof delen, enz. veel belangrijker zijn. Ze stemt dan toe dat dat bij haar ook zo is. Ook lichamelijk voelen we ons tot elkaar aangetrokken. Het initiatief om met elkaar te vrijen/knuffelen komt zelfs ook vaak van haar!

Toch zou ze graag dat "gevoel" willen hebben. Ze vraagt zich momenteel af wat het verschil is tussen "gewone genegenheid" en "houden van". Ze is soms bang dat het dan bij haar geen houden van is (omdat ze dat niet zo voelt) maar alleen maar een goede genegenheid is (iemand graag mogen, aardig vinden: maar niet meer). Daar schrikt ze dan van en vandaar die gedachte dat de basis wel eens niet goed kan wezen tussen ons! Ik heb tussen de vragen geen antwoord kunnen vinden op het onderscheid tussen "elkaar alleen maar aardig vinden" of "houden van". Of zit er misschien helemaal geen onderscheid tussen? Als mijn vriendin me alleen maar aardig zou vinden, dan zou ze al die andere kenmerken toch niet hebben, of zie ik dat verkeerd? Ik weet even niet wat ik hiermee aanmoet. Zit het niet goed tussen ons of komt het (wat ik eigenlijk denk) meer door haar karakter? Wat kunnen we hier aan doen? Graag uw mening en raad!

Antwoord

Je vriendin wil het veel te veel beredeneren en als het ware een soort van zekerheidsbrevet krijgen alvorens ze durft te gaan trouwen. Er zijn heel veel mensen die je aardig vindt, maar met jou heeft ze toch een veel diepere band dan alleen maar aardig vinden. Je kunt iemand aardig vinden, maar dan hoef je er nog niet van te houden. Als je van iemand houdt, vind je die persoon meestal ook aardig. Maar het kan ook zo zijn, dat ook al houd je heel veel van iemand, je af en toe erg boos op die persoon kunt zijn.

Ik heb het idee dat je vriendin een perfectionistisch iemand is, die alles 100 procent zeker in de hand wil hebben, maar zo gaat het nu eenmaal niet in het leven. In een verkeringstijd leer je elkaar meer en meer kennen, maar uiteindelijk is het ook een kwestie van ervoor durven gaan, een besluit nemen om verder te gaan met die verkering, risico's durven nemen!

Je zou eens aan haar moeten vragen of ze jou aan haar bed zou willen hebben als ze ernstig ziek zou zijn. Dat kan ook wel een goede "testvraag" zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

relatietwijfelsverkering