Simvastatine

Henk Jan Westeneng / 1 reactie

Vraag

Mijn man gebruikt sinds een jaar simvastatine en is daarvan o.a. erg aangekomen in gewicht, met name rond zijn buik. Bestaat er een vervanging voor dit middel op basis van phytotherapie die deze bijwerking niet vertoont?

Antwoord

Als medicus weet ik uiteraard meer van simvastatine dan van phytotherapie maar ik denk dat ik er wel wat van kan zeggen. Simvastatine is een cholesterol verlagend middel. Alle mensen hebben cholesterol nodig maar als we er teveel van in het bloed hebben kan dit op de lange termijn onder andere hart- en vaatziekten geven. Om deze ziekten te voorkomen kan dan bijvoorbeeld simvastatine voorgeschreven worden. Dit middel remt de aanmaak van cholesterol in het lichaam waardoor het cholesterol lager wordt en de kans op hart- en vaatziekten afneemt. Er zijn nog ander methoden om het cholesterol te verlagen. Hierbij valt te denken aan andere medicijnen, dieetaanpassingen en mogelijk ook phytotherapie. Bij phytotherapie wordt gebruik gemaakt van natuurlijke producten van planten. Dit heeft voor veel mensen een gunstiger klank dan medicijnen (zoals simvastatine). Hier is echter veel tegen in te brengen. Hieronder geef ik een kort overzicht van enkele tegenwerpingen:

1. Phytotherapie is ‘natuurlijk’ maar dat wil niet zeggen dat het ook gezond is. De zwaarste giffen die we kennen worden namelijk ook gewoon in de natuur gemaakt en zijn dus ook ‘natuurlijk’.

2. De werkzaamheid van phytotherapie is over het algemeen niet vastgesteld dus het is goed mogelijk dat het wel (veel) geld kost maar niets doet of zelfs schadelijk is.

3. Mensen die phytotherapie voorschrijven hebben vaak geen geneeskunde gestudeerd en zijn daardoor minder goed bekend met gezondheid en ziekte van het menselijk lichaam.

Dit alles sluit zeker niet uit dat er planten zijn met geneeskrachtige werking. Ook in het ziekenhuis worden medicijnen gebuikt die afgeleid zijn van planten. Mijn grootste bezwaren zijn echter gebaseerd op bovengenoemde redenen.

Kortom, op de gestelde vraag kan ik niet anders antwoorden dat mij geen onderzoeken bekend zijn waaruit blijkt dat phyotherapie even effectief of effectiever is in de behandeling van een verhoogd cholesterol en van het risico op hart- en vaatziekten. Om deze reden zou ik niemand adviseren om met een goed werkzaam medicijn als simvastatine te stoppen. Wel stoppen kan op termijn risico’s voor de gezondheid met zich meebrengen.

Tenslotte wil ik nog opmerken dat toename van gewicht geen bekende bijwerking van simvastatine is. Over het algemeen komt aankomen doordat mensen meer eten dan ze nodig hebben.  Het beste medicijn voor afvallen is dus ook gezond en afwisselend en niet te veel eten en daarbij sporten. Dit kost niets, is goed voor de conditie en de gezondheid en bewezen effectief (in tegenstelling tot phytotherapie).

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

cholesterolmedicijnmedisch
1 reactie
nieuwelummel
Het risico van stoppen van een middel als simvastatine is zeer relatief, zeker als er behalve een verhoogd cholesterolgehalte (hangt er ook nog van of het veel of maar een beetje verhoogd is) geen andere risicofactoren in het spel zijn. Tegenwoordig worden onder invloed van de farmaceutische industrie de risico's sterk opgeklopt, ook bij middelen tegen hoge bloeddruk. Middelen tegen een verhoogd cholesterol en tegen een verhoogde bloeddruk (wat allebei geen ziektes zijn) zijn een ware goudmijn voor de fabrikanten.
Laat je eens goed voorlichten over de risico's van je verhoogde cholesterol en hoe dat risico verandert als je een middel als simvastatine slikt. En beslis dan pas of het zinvol voor je is.
Fytotherapie is zinloos, bovendien weet je niet wat je slikt en of het veilig is.
Gewoon gezond eten en bewegen, dat is verreweg het beste medicijn.