Ik ben een vrijgezel van 29 jaar, ik heb wellicht een moeilijke vraag. Ik heb no...

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrijgezel van 29 jaar, ik heb wellicht een moeilijke vraag. Ik heb nog al wel eens dromen dat ik verkering heb, dat ik een meisje daar en daar heb ontmoet (naam en zonder naam) en zelfs dat ik dominee ben in die en die plaats; concreter durf ik mijn vraag niet te stellen, dat hoeft mijns inziens ook niet. Ik leg dit aan de Heere voor in het gebed "zijn het dromen of fantasiebeelden of is dit van U afkomstig?" Wat is dit? Komt het omdat ik alleenstaand ben? Hoe moet ik hiermee omgaan? Kan iemand hier antwoord op geven?

Antwoord

Op zich is het niet vreemd dat je als jonge man droomt van een levensgezellin. Je mag er van uit gaan dat het blijkbaar dan een al dan niet bewust beleefd verlangen is. Wanneer het niet duidelijk is voor jezelf dan is het het beste, zeker wanneer het je gaat beheersen, zoals ik enigszins uit de vraag lees, eens met iemand te gaan praten die je kan helpen met bewustwording en verwerking. In mijn praktijk zou dat onze SPV (sociaal psychiatrisch verpleegkundige) zijn. Die heeft er de tijd voor en ook de kennis in de richting van praktische oplossingen. Hoe dat in de praktijk van jouw huisarts is, weet ik niet. Maar als je aangeeft eens te willen praten over iets wat je "dwars" zit dan ben je daar zo achter (zonder dat je precies hoeft uit te leggen wat bij je speelt.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

psychologie