Hoe kan ik nu gaan leren van mijzelf te gaan houden en te accepteren dat ik posi...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik nu gaan leren van mijzelf te gaan houden en te accepteren dat ik positieve en negatieve kanten mag hebben? En hoe kan ik leren om echt van een ander te gaan houden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zoals meestal het geval is, is de vraag zo kort mogelijk gesteld maar hoort er een lang verhaal bij. Ik denk dat het bij u/jou ook zo is. Mag ik vragen of je (ik tutoyeer in het vervolg van het antwoord, al heb ik er geen idee van of dat op z’n plaats is) al eerder hebt geschreven en dit de ‘conclusie’ is? Of is dit de eerste keer en zijn de eerste woorden -hoe kan ik nu gaan leren- het gevolg van eigen gedachten? Zolang ik niets meer van je weet dan deze twee zinnen kan mijn antwoord ook niet meer zijn dan wat algemene aanwijzingen. Ik hoop dat je daar iets mee kunt.

1. Om te beginnen: je mag er zijn! Denk maar aan je Schepper: Hij heeft jou gewild, want Hij heeft jou gemaakt. Hij heeft jou ô uniek gemaakt, dat zelfs al zou je de helft van een eeneiige tweeling zijn, er maar één persoon is -jijzelf- met jouw eigen voor- en achternaam, die bij je hoort; met jouw vader en moeder als ouders; met jouw eigen plek op school, in de kerk, in de maatschappij; zelfs met jouw eigen vingerafdruk en dna-profiel.

2. Je hebt verschillende eigenschappen of zoals jezelf zegt: positieve en negatieve kanten. Daarin ben je niet uniek, want dit geldt voor álle mensen: helaas overheersen door de zonden nogal eens de negatieve kanten ons leven. Het is eenvoudiger om tien negatieve dingen van jezelf op te noemen dan tien positieve. Toch zou ik je willen aanraden: schrijf die positieve dingen eens op! Misschien kun je goed sporten, haal je goede cijfers op school, ben je zorgzaam voor je broers en zussen, doe je boodschappen voor een zieke oma... ik noem maar wat... Alle dingen die jou een goed -een positief- gevoel geven tellen mee!

3. Geef jezelf een compliment, beloon jezelf als je iets positiefs hebt gedaan of gezegd. Dat kan eenvoudig door een ‘groene krul’ (zoals leraren doen) of een sticker in je agenda. Dat kan ook door middel van een klein kadootje of door een bepaald muntstuk te sparen voor een groter kado.

4. Bovenstaande betekent niet, dat je bij iets wat níét lukte jezelf moet ‘straffen’ door te denken “zie je nou wel, ik kan ook niks...”! Weet je dat er zeker tien complimenten nódig zijn om slechts één negatief ‘iets’ min of meer teniet te doen? En heus, die positieve kanten zijn er! Je moet ze alleen leren zien en daarvoor zijn opschrijven en belonen goede methoden.

5. Nadat ik jouw vraag gelezen had bladerde ik de nieuwste Visie door (nr. 19, d.d. 10-16 mei) waar het artikel van Ds. Van der Veer (op pagina 4) me aan jou deed denken. Lees het eens, als je het te pakken kunt krijgen. Met Pinksteren kwam de Heilige Geest; ná Pinksteren mag zowel de grootste als de kleinste in Gods koninkrijk zeggen dat Gods Geest hem/haar nabij is, ín hem is .... dat geldt dus ook voor jou! Anders gezegd: je bent een parel in Gods hand!

6. Als je ô naar jezelf hebt leren kijken, komt de ander in beeld. Probeer ook van de ander de positieve kanten méér te leren zien dan de negatieve aspecten. Dan komt houden-van vanzelf. Verliefdheid maakt blind en liefde bedekt tal van dingen, maar liefhébben is kéùzes maken waarbij trouw een zeer positieve kant vertegenwoordigt!

7. Positief naar jezelf kijken en toch een zondig mens zijn: gaat dat samen? Jazeker, want ook zondige mensen kunnen goede dingen doen! Niet uit eigen kracht, nee dat niet. Maar juist als je je een kind van God weet mag je op Hem vertrouwen. Hij geeft je Zijn Geest, die in en door jou -het goede- werkt. Zondige mensen mogen zien op hun Heiland: lees en herlees maar Johannes 3:16. Dat is geen goedkope dooddoener, maar een machtige tekst: ô lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eigen Zoon gaf om voor ónze zonden te betalen. Voor die van jou en die van mij... eigenlijk zou je deze tekst boven je bed moeten hangen, zodat je hem iedere keer weer kunt lezen en tot je door kunt laten dringen, dat God jóù zo lief heeft gehad...!

8. Positief leren kijken, ook naar je negatieve kanten... dat kan. Jezelf de put inpraten kan ook, maar hóéft niet! Zondig ben je en zonden doe je, maar onze Heere Jezus is ook jouw Redder: Hij heeft vergeving gekocht en betaald, waar je steeds weer (dankend) op terug mag komen in je gebed!

Toch een lang antwoord... wanneer je nog eens -persoonlijker- wilt schrijven mag dat natuurlijk!

Hartelijke groeten, Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie