Magneetsieraad

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Is het dragen van een magneetsieraad toegestaan?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Het is goed dat je je vraag of het toegestaan is om een magneetsieraad te dragen, gesteld hebt. Er dient zich in onze tijd zoveel aan dat je je, als iets je vreemd voorkomt, beter kunt afvragen of het juist is om er gebruik van te maken of niet. Laat ik meteen maar zeggen: ik zou niet direct een reden weten om te zeggen dat het dragen van een magneetsieraad niet toegestaan is. Tenzij het zou samengaan met ondefinieerbare krachten of geesten of iets dergelijks, maar dat is bij mijn weten niet het geval.

De vraag is natuurlijk wel of het wijs is. Van magneetsieraden zou een weldadige werking uitgaan omdat het een betere doorbloeding zou geven, met als gevolg een betere zuurstofopname door het bloed, wat je lichamelijke welzijn ten goed zou komen. Ik kan niet beoordelen of dat allemaal waar is. Informatie op internet of die je op een andere wijze kunt verkrijgen, is natuurlijk positief: je ziet een promotiefilmpje of leest positieve verhalen in de geest van: je wordt er alleen maar gezonder door. Maar voor mezelf zet ik daar meestal een aantal vraagtekens achter. Ik richt me liever tot een reguliere arts.

Hoe denkt de reguliere medische wetenschap over zulke dingen? Als het, bijvoorbeeld vanwege lichamelijke klachten, een serieuze vraag voor je is, zou je het je eigen arts kunnen voorleggen. Is hij positief dan denk ik niet dat er, zolang er geen grenzen overschreden worden (ondefinieerbare krachten, geesten of iets dergelijks) bezwaren zijn. Wel houd ik graag voor ogen wat de apostel Paulus schrijft (1 Kor. 6:12): "Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet nuttig; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen." Dat wil zeggen: zet er je hart niet op, laat het je niet gaan beheersen en houd steeds goed voor ogen waar de grenzen liggen van het leven met de Heere.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskundeoccultsieraden