Jong kaal

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een heel dringende vraag: ik (jongen) begin al vrij jong (22) met problemen te kampen wat betreft het kaal worden. Op zich kan dat geen probleem vormen, maar ik heb er dusdanige moeite mee dat het mij wel eens belemmert om me met name tussen jongeren van mijn leeftijd te begeven. Ik heb alle huis-, tuin- en keukenmiddeltjes geprobeerd maar dat is niet afdoende.

Met veel interesse lees ik de advertenties van het Veluws Haar Instutuut. Graag wil ik mijn ontluikende kaalheid op deze manier tegen gaan! Mag dat? Vindt God dat goed? Hij schiep mij met deze eigenschappen, mag ik daar dan onnatuurlijk tegen optreden? Ben ik dan niet te ijdel en te gericht op mijzelf?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Natuurlijk is het niet leuk om al heel jong tekenen van kaalheid te vertonen. Iedereen heeft graag een mooie haardos! Maar ja, wat is natuurlijk en tegennatuurlijk... Daar zijn de meningen over verdeeld. Laat ik eens wat voorbeelden noemen. Dat doe ik niet om flauw te willen zijn, maar om aan te geven dat wij soms de neiging hebben met verschillende maten te meten, en dan vooral het liefst met de maat die ons het best uitkomt. Als je nu erg slap, stijl haar hebt van nature, mag je daar dan kunstmatig krullen van/in (laten) maken? Als man ben je geschapen met baardgroei, mag je dan elke dag je baard scheren of moet je zoals orthodoxe joden met lange bakkebaarden en baarden door het leven? Het ouder worden wordt gekenmerkt door rimpelvorming. Mag je antirimpelcreme gebruiken (of zelfs plastische chirurgie!) om er jong te blijven uitzien? Mag je make-up gebruiken? Mag je gel of wat dan ook in je haar smeren om een ander kapsel te bewerkstelligen dan de natuurlijke haarinplanting? Mag je een kleurspoeling gebruiken als je haar begint te grijzen? Enzovoort, enzovoort, enzovoort!

Weet je, ik heb de neiging om niet zo moeilijk met deze dingen om te gaan. Ik ken een jongen die op zijn 20e grijs was en een ander die op diezelfde leeftijd grotendeels kaal was. Toch waren/zijn beiden gelukkig. Waarom? Omdat hun uiterlijk niet de bron van hun bestaan was. Wat moet dan de man/jongen met de kromme rug? Of het meisje met reuma in de rolstoel? Of weer de ander met een geamputeerde arm? (Ken ik ook...)

Het doel en de zin van je bestaan zitten gelukkig niet in hoe je eruit ziet (want wat dan, als je straks een ketel koken water over je heen krijgt...) maar in dat wat je leven betekenis geeft. Met welk doel heeft onze God jou geschapen? Wat zou Zijn weg zijn met jouw leven? Van welke betekenis mag jij zijn in Zijn Koninkrijk? Dat zijn de vragen die ertoe doen en gelukkig is uiterlijk daarvoor niet bepalend! Ik ken de korte, kleine dikkerdjes die van veel betekenis zijn voor de mensen om hen heen. Ik ken de mensen in de rolstoel die een licht zijn in deze wereld. Ik ken de kale jonge mensen die zozeer een zegen om zich heen verspreiden. De kracht van een mens zit in een oprecht en zuiver hart. Mag je je best doen om er leuk uit te zien?
Natuurlijk! Maar het is slechts het omhulsel van iets dat veel kostbaarder is: je hart!

Wat mij betreft relativeer je dus je haaruitval en richt je je meer en meer op de dingen die veel meer te zeggen hebben. Hoe kan jij de Heiland vertegenwoordigen op deze aarde? Dat is de roeping van elke christen! Jouw schoonheid zit voornamelijk in een rein hart en niet in je omhulsel, is mijn overtuiging. Ik hoop dat je daarin mee kunt komen.

Een schoon, wijs leven gewenst!

Drs. Els van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.