Spelen met vuur in vriendschap

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb op mijn werk, waar ik sinds een half jaar ben, een vrouwelijke collega (knap) waar ik heel goed mee kan praten over mijn verleden. Daarnaast hebben we beiden de eigenschap het erg leuk te vinden om elkaar uit te dagen en grenzen te verkennen. Onze vriendschap gaat verder dan een gewone vriendschap, maar als het een relatie zou worden dan zou de vriendschap kapot gaan.

Onze eigen partners vinden het niet leuk dat we zo met elkaar omgaan en willen dat we deze vriendschap beëindigen, maar dat willen we niet. Juist omdat we beiden iemand hebben gevonden met wie we ons verleden kunnen delen. Wat moeten we doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Om maar direct met de deur in huis te vallen: volgens mij spelen jullie met vuur. Een klein lucifertje is in staat om een geweldige uitslaande brand te veroorzaken. Kinderen denken vaak heel onschuldig met een lucifertje te kunnen spelen en soms proberen ze hoe ver ze kunnen gaan.

De omschrijving van je vraag vind ik al apart. "Ik heb een vrouwelijke collega (knap)". Waarom voeg je het woordje knap bij? Trekt je dat aan? Is dat een pre? Je kunt goed praten met haar over je verleden. Stempelt dat zo het heden dat het van bijzonder belang is?

Wat me niet duidelijk is is je relatie. Ben je getrouwd, verloofd, heb je vaste verkering? Je hebt dan, of je groeit toe naar een jawoord als woord van trouw voor je hele leven. Dat maak je niet sterker als de ander met argwaan of misschien met jaloezie van je goede contacten met een ander merkt. Het lijkt mij niet leuk om een vrouw/ verloofde/ vriendin te hebben die het leuk vindt om een ander uit te dagen en grenzen te verkennen. Bijbels lijkt mij de boodschap helder. Wij kennen onze grenzen en ons onvermogen om staande te blijven niet. Je/ jullie overschatten jezelf. Mijns inziens moet je kiezen. Gehuwd: stoppen. Ongehuwd: weet met wie je verder gaat. Jullie zijn in je vriendschap die verder gaat dan een gewone vriendschap(!!!!) op de verkeerde weg.

Tenslotte: houd je van je partner en wil die dit niet? En jij wilt niet stoppen? Hoe echt is dan je liefde?
Lees eens wat spreuken van Salomo. Ontnuchterend eerlijk en niet voor meerdere uitleg vatbaar.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Ds. B.J. van Vreeswijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Vreeswijk is overleden op 01-03-2010