Tintelende handen

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Ik ben 21 jaar en heb vier weken geleden voor het eerst in mijn leven een hyperventilatieaanval gehad. Nu heb ik het idee dat ik nog steeds af en toe verkeerd ademhaal, omdat ik dan kortademig word. Het is me opgevallen dat ik het heel erg lastig vind om vanuit mijn buik adem te halen. Ook heb ik nog vaak last van tintelende handen. Moet ik hiermee naar een huisarts, of wat kan in hier zelf aan doen?

Antwoord

Wanneer klachten blijven en je erdoor gehinderd wordt, lijkt het me verstandig om naar de huisarts te gaan. Allereerst om te bekijken waarom de hyperventilatie is ontstaan (als het dat inderdaad is). Vervolgens moet je kijken hoe je het beste controle kunt krijgen. Je kunt het symptoom bestrijden , bv. ademhalingsoefeningen, maar je kunt ook kijken naar de onderliggende oorzaak.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
Catherine
Vroeger leed ik hier ook aan. Heel vervelend. Je bent geneigd op je ademhaling te letten, moet je juist niet doen ! Probeer het los te laten en voel je idd wat tintelen, overschakelen naar een langzame, niet zo diepe ademhaling. Als het mogelijk is, even op een rennen zetten, dan komt de balans meestal weer terug. Ik weet niet of je last hebt van (onbewuste) spanning ? Probeer dat op te lossen, als het enigszins kan.
Sterkte ! Schrale troost, je bent niet de enige !
drernie
Eventueel rechtstreeks eens contact op nemen met een fysiotherapeut voor bijv. ademhalingsoefeningen.