Het volkslied wel/niet zingen in kerk

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de hervormde gemeente wordt er i.v.m Koninginnedag na de zegen het Wilhelmus gezongen. Bij mijn vader en moeder in de Gereformeerde Gemeenten niet. Dit levert vaak een discussie op. Hoe komt het dat dit in de Ger. Gem. niet gebeurt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik denk dat het ten eerste goed is om geen discussie over bijkomstige zaken op te zetten. Mijns inziens is dit een zaak van de plaatselijke gemeente of dat nu CGK of Ger. Gem. of Hersteld Hervormde Gemeente, dan wel PKN is. Veelal is dit traditioneel gebonden. In de Gereformeerde Gemeente gebeurt het ook wel eens dat het Wilhelmus gezongen wordt. Hetzelfde geldt voor het Lutherlied. Wij moeten daar geen halszaak van maken.

Aan de andere kant vind ik het persoonlijk een goede zaak, wanneer we bij zulke gelegenheden na de zegen blijk geven van onze betrokkenheid. Maar dat kan ook op een andere wijze: voorbede in de kerk, het gebed thuis, enzovoorts.

Nogmaals laten we in hoofdzaken één zijn, in bijzaken elkaar de christelijke vrijheid voorhouden, en in alle dingen de liefde betrachten.

Mocht het antwoord niet geheel bevredigen, dan hoor ik het wel.

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.