Opa stelt lichaam ter beschikking van de wetenschap

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Mijn opa is deze week overleden en nu had hij als wens dat zijn lichaam niet begraven zou worden, ook niet gecremeerd zou worden, maar dat zijn lichaam ter beschikking van de wetenschap moet worden gesteld. Hoe moet ik daar als reformatorisch christen tegenaan kijken? Is het Bijbels te verantwoorden?

Antwoord

In de Bijbel komt het niet voor dat iemand zijn lichaam ter beschikking stelt van de wetenschap. Wat dat betreft is een direct antwoord op de vraag niet mogelijk.

Bij de ethische beoordeling van een bepaalde daad kan ook gelet worden op de motieven en op de gevolgen. Wanneer iemand tijdens zijn leven aangeeft dat hij zijn lichaam ter beschikking wil stellen van de wetenschap, kan daarover van gedachten gewisseld worden. Wat beweegt iemand? Wat zijn de gevolgen voor de familie die wel een rouwdienst, maar geen begrafenis kan bijwonen? Nu de grootvader inmiddels overleden is, kan dit niet meer besproken worden en rest de familie niets anders dan deze wens te respecteren. Of is er een toelichting bekend?

Vanuit de medische wetenschap zal het ongetwijfeld positief beoordeeld worden als mensen een beslissing nemen die het aan artsen in opleiding mogelijk maakt het menselijk lichaam beter te bestuderen. Wat ik ervan begrepen heb, is dat het lichaam op een bepaalde manier geconserveerd wordt, zodat het lange tijd gebruikt kan worden. Daarna is geen begrafenis, maar slechts crematie mogelijk. Dit is echter een noodzakelijk gevolg en geen keuze tegen begraven als zodanig.

Er zijn en blijven in de ethiek 'middelmatige zaken' waarover geen duidelijk oordeel bestaat. Deze worden overgelaten aan ieders eigen geweten. Hopelijk vindt de afweging plaats bij een open Bijbel en met een biddend hart.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

donatie en transplantatiedood