Broodje gekocht op zondag

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Zondag moest ik een broodje kopen omdat ik mijn eten had vergeten. Ik heb toen op zondag in een winkel een broodje gekocht. Is dit zonde? Ik moest werken; een werk van barmhartigheid. Ik kon nergens anders eten krijgen. Ik moest toch eten? Toch had ik het gevoel dat ik een grote zonde beging.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nee, je hebt daarmee niet gezondigd. We zijn geen joden, maar christenen. Dit betekent dat voor ons de Wet in Christus is vervuld. Lees Matth. 12:1-8, waar het gaat over David die in geval van nood van de toonbroden at. Christus is een Heere, ook van de sabbat. Het is goed dat wij op de zondag ingetogen leven en ons zoveel mogelijk onttrekken aan het dagelijkse werk, om het Woord van God, dat we in de kerk horen, op ons in te laten werken en zijn uitwerking te laten hebben in het dagelijkse leven (zie Heid. Cat. Zondag 38  “dat ik al de dagen van mijn leven van mijn boze werken ruste, de Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo de eeuwige sabbat in dit leven aanvange”).

Maar een verkrampte opvatting en vormgeving van de zondagsrust is in strijd met de christelijke vrijheid en onteert God. Je kunt wat dit betreft gerust zijn, maar zoek vooral je rust in Christus Zelf. Hij is de ware Rustaanbrenger. Je krijgt Hem alleen maar nodig als je ziet dat je niet tegen één gebod maar tegen alle geboden van God gezondigd hebt.

Het is een misvatting te denken dat we de geboden van God zoveel mogelijk kunnen houden en dat God ons daarna misschien nog genadig zal zijn. Dit is in wezen rooms. De Reformatie leerde ons op grond van de Schrift dat we totaal verdoemelijk zijn voor God en tegelijkertijd uit genade en door het geloof geheel en al vrij van schuld en straf in onze Heere Jezus Christus. Ik hoop dat je mag leren leven uit dit geheim, dat nochtans geopenbaard is en wordt door Gods Woord en Geest.

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Dr. C. A. van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

zondag