Bang voor vervolging van de christenen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Bedankt dat jullie de vorige keer m'n vraag hebben beantwoord. Ik heb er veel aan gehad. Ik ben er erg mee geholpen. Maar ik zit nog ergens mee: ik word vaak uitgescholden voor refo als ik op straat fiets of loop en vind dat niet echt leuk. Ik ben bang voor vervolging van de christenen. Ik kan er 's nachts niet van slapen. Kunt u mij daar meer van vertellen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is erg vervelend om uitgescholden te worden. Waarschijnlijk veronderstelt men (door kleding of haardracht) dat je tot een van de reformatorische kerken behoort. En dat is zeker niet iets waarover we ons moeten schamen. Aan de moslims rondom ons kun je aan mannen en vrouwen zien, wat hun geloof is. Niemand haalt het in zijn hoofd om ze na te roepen of uit te schelden. Hoewel ook zij op bepaalde gebieden wel gediscrimineerd worden.

Je weet dat Lukas schrijft dat de discipelen, de volgelingen van de Heere Jezus, in Antiochië voor het eerst "christenen" genoemd werden. Mogelijk Ook daar gebruikt als een scheldwoord. Ondertussen wel een erenaam. En als iemand schade lijdt of achteruitgezet wordt om de naam van Christus, dan is dat een lijden om Christus' wil. Zie Hand. 4:23-31. Jezus zei: "Ze hebben Mij vervolgd, ze zullen ook u vervolgen (Joh 15:20)." En: "Zalig zij die vervolgd worden om der gerechtigheid wil... (Matt.5:10,11)."

Maar laat het niet alleen de buitenkant zijn, maar laat ons hele leven een getuige zijn van het volgen van de Heere Jezus Christus. In onze handel en wandel, in  spreken en zwijgen. Dit gedrag dwingt respect af. En dan is
"refo" geen scheldnaam meer.

Het is misschien veel erger dat er onderling in de reformatorische kerken gesproken wordt, soms minachtend over refo's, griffo's, gergemmmers, etc. Beslissend is het antwoord op de vraag: Waarom wordt gij een christen genoemd? (Zondag 12, vr, 32). Leer dat in de prakrijk te brengen.

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)

Tags in dit artikel:

christenvervolging