Kankerpatiënten bij gebedsgenezingsbijeenkomsten

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw en ik zijn beide kankerpatiënten. En met ons vele anderen. Wij zijn beiden gelovig en aanvaarden deze ziekte. Maar spontaan genezen o. a. bij gebedsgenezingsbijeenkomsten gebeurt met deze patiënten niet. Waarom worden onder meer patiënten met krukken, rolstoelgebondenpatiënten, etc. wel genezen en kankerpatiënten niet? Ook krijgen zij veel meer aandacht in de christelijke media, vooral bij de EO. Is dit alles wel Gods werk?

Antwoord

Beste vraagstellers,

De vraag die u stelt, raakt u beiden persoonlijk. Omdat ik uw situatie niet ken, kan ik slechts een algemeen antwoord geven. Hopelijk helpen de volgende overwegingen u toch verder.

Eerder heb ik een vraag beantwoord over gebedsgenezing en toen een voorbeeld genoemd dat in het Reformatorisch Dagblad van febr. 2006 stond. Het betrof een situatie in China, waarbij meisjes wonderlijke genezingen, ook van kankerpatiënten, meemaakten. Enige tijd geleden sprak ik een man, wiens moeder genezen is van een grote tumor in haar hoofd, nadat zij met olie gezalfd was (zoals in Jak. 5:13-16 staat). Daarom ben ik het niet met u eens dat deze patiënten niet genezen.

U hebt gelijk dat patiënten met krukken en rolstoelen meer in het nieuws komen. Hoe komt dat? Wel, daar is de genezing uiterlijk te zien. Mensen komen een podium op in een rolstoel of met krukken en hebben die even later niet meer nodig. Ze staan op en lopen. Net als in Handelingen 3 is dat zeer opvallend. De media hebben veel belangstelling voor zulke genezingen.

Genezing van een gezwel of tumor is in eerste instantie niet zichtbaar. De genezen zieke moet eerst naar het ziekenhuis voor een scan voordat de genezing vastgesteld wordt. De genezing kan alleen achteraf verteld worden, en niet direct; ook kan deze meestal niet getoond worden.

De vraag of alles Gods werk is, kan ik in zijn algemeenheid niet beantwoorden. De Heere kan en wil ook nu op het gebed soms wonderlijk genezen. Dat gebeurt niet alleen in speciale bijeenkomsten, ook wel in gewone kerkdiensten. Maar er zijn ook occulte genezingen: satan kan Gods werk voor een deel nadoen. Daarom moeten we de voorgangers / zij die met zieken bidden, toetsen: is hun leven tot Gods eer? Op Wie wijzen zij in de verkondiging? Wat zijn de vruchten van hen die genezen zijn?

Wat dit onderwerp betreft, zeker als het ons persoonlijk raakt, blijven er altijd vragen. Ook wonderlijk genezen mensen begrijpen het lang niet allemaal. Wat van het grootste belang is, is het persoonlijke geloof in God en het leven in afhankelijkheid van Hem. Dan kan ook in een weg van tegenslagen en teleurstellingen Zijn wonderlijke ondersteuning ervaren worden.

U kent vast de versregel wel “Leer mij volgen zonder vragen.” Voor Paulus was het vooruitzicht eens volkomen te kennen, terwijl het nu nog “ten dele” is. Wat een voorrecht om met hem te mogen zeggen zelf gekend te zijn (1 Kor. 13:12).

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

gebedsgenezing